עמוד 3



שנה שניה * גיליון מס' 8 יולי-אוגוסט 2000  

אינטר-עט ARNONA מגזין של נדלן ומיסוי מקרקעין






הקסם של מחלף קסם

"מחלף קסם" נמצא בצומת הדרכים של דרך מספר 5 (חוצה שומרון), המוליך מצומת גלילות מזרחה בואכה לאריאל, ושל דרך מספר 6 (חוצה ישראל), שעתיד לעבור מעפולה לבאר-שבע. מחלף זה הוא ציון דרך בנוף מערכת התחבורה של מדינת ישראל, והוא כולל את הגשר הארוך ביותר שנבנה עד כה בארץ.

מאת הנריק רוסטוביץ ובתיה שורר



חברת "דרך-ארץ", יזמית כביש חוצה ישראל, השקיעה עד כה בכביש מעל 140 מיליון שקל, וניתן כבר עתה לראות את תוואי הכביש באורך של כ-30 ק"מ. מעריכים, כי סלילת החלק המרכזי של חוצה ישראל מחדרה עד גדרה תסתיים תוך כ-5 שנים, וקטע זה יהיה כביש אגרה. חברת "סולל בונה" זכתה במכרז להקמת מחלף "קסם".

מחלף קסם שלב א' משמש כצומת הראשית לכיוון גוש דן לבאים מצפון מכיוון כפר-סבא, כוכב יאיר ויישובי צפון השומרון, ולבאים ממזרח מכיוון אריאל וסביבתה, בנסיעתם מערבה ודרומה לכיוון גוש דן, תל-אביב וירושלים. המחלף כולל גם את התשתית לרכבת הפרברים העתידית המתוכננת בין כפר-סבא, ראש-העין ותל-אביב.

עתה שוקדת חברת "דרך ארץ" יחד עם חברת "שיכון עובדים" (שסולל בונה היא חברת בת שלה) ובשיתוף עם חברה קנדית על בניית שלב ב' של מחלף קסם, שבסופו ייבנו כ-30 גשרים להשלמת המחלף על כל שלוחותיו, לרווחת נהגי ישראל.

מהנדס שמואל מוטס ובתיה שורר מתחת לגשר

שמואל מוטס ובתיה שורר מתחת לגשר

שמואל מוטס - והגשרים של מחלף קסם

המהנדס האחראי מטעם "סולל בונה" על הקמת הגשרים הוא שמואל מוטס, איש נעים הליכות, ירושלמי, דור חמישי בארץ, ששורשיו המשפחתיים מתחילים בעיר העתיקה. שמואל, מהנדס אזרחי, מקבל אותנו במנהלת האתר, בקרוואן שקירותיו מכוסים במפות, שרטוטים, הדמיות ותצלומי אוויר של כביש חוצה ישראל ושל מחלף קסם על שני שלביו.

את ניסיונו בבניית גשרים רכש שמואל במהלך שנות עבודתו הרבות בארה"ב, והוא מציין בגאווה בלתי מוסתרת "אני בניתי את גשר וורזני בין ברוקלין לסטייטן איילנד בשנת 1963". שמואל מספר על בניית גשרים בלב ים, שהם בדרך כלל גשרים גדולים מאוד, ובנייתם מבוססת על כדאיות ויוקרה.

כאוהד גשרים מושבע הוא מספר לנו על גשר Tacoma במדינת וושינגטון, שלאחר בנייתו לפני 50 שנה נוצרו בו תנודות שהביאו לקריסתו. את סכום הביטוח שהועידה עיריית Tacoma לביטוח הגשר, שלשל גזבר העירייה לכיסו, משום שלא האמין ש"יכול לקרות משהו לגשר..." וכשהגשר קרס, הוא שלח יד בנפשו.

ונשוב לגשרים של מחלף קסם. 8 גשרים נבנו בשלב א'. כרגע בונים עוד 5 גשרים ומתקדמים דרומה. בין הגשרים בונים גשר מרכזי להרחבת הגשר של דרך מספר 5 משלושה לשישה נתיבים, גשרים בצומת קסם, גשרים בצומת נחשונים וגשר מעל נחל שילה.

דרך הים   via maris

התוואי עליו מוקם כביש חוצה ישראל הוא דרך הים - דרך בינלאומית שנמשכה מדמשק דרך גשר בנות יעקב דרומה. זרוע אחת של דרך זו עברה על יד הר תבור והשנייה דרך בית-שאן. שתי הזרועות התחברו בפתחו של מעבר עירון על יד מגידו. בארובות, בפתחו של מעבר עירון, נתחברה דרך זו עם דרך הים, שנמשכה מצור לעכו, ומשם - מסביב לכרמל ושוב לאורך חוף הים. בהמשכה, עברה הדרך הקדומה לרגלי הרי שומרון ויהודה, דרך אפק (ראש-העין) ולוד ומשם, דרך יבנה, אשדוד, אשקלון ועזה, למצרים. בחלקה הדרומי נקראה דרך זו במקרא "דרך ארץ פלשתים" (שמ' י"ג, י"ז).

הדרכים הקדומות היו מן הסתם דרכי עפר כבוש, ולשם סלילתן נאלצו הבונים לחצוב בהר.

בתקופה הרומית ניכר שיפור מרובה בסלילת הדרכים בארץ. הדרכים הרומיות שימשו בראש ובראשונה לתכליות אסטרטגיות, ולפיכך נתרחבה רשת הדרכים בהקבלה לקרבות שנערכו בישראל. חשוב להזכיר, כי הרומים היו הראשונים שבנו גשרים מעל לנהרות ולנחלים.

הגשר הארוך ביותר במדינה נבנה כאן, בשלב ב'. זהו גשר שאורכו 710 מטר ורחבו 14 מטר. השלב הראשון של הכביש אמור להיפתח לתנועה בפברואר 2002 בקטע שבין בן-שמן ואייל, כשהחלק של "חוצה ישראל" ייפתח ככביש אגרה.

שמואל מדבר על היצירתיות שבאה לידי ביטוי בבניית הגשרים, ועל הסיפוק הרב שיש לו כשהמלאכה נשלמת "יש משהו ראשוני בבניית המחלף הגדול ביותר בארץ", הוא מסכם.

איך בונים גשר?

שמואל מספר לנו שהגשרים בשלב א' ושלב ב' במחלף קסם ניבנו בטכנולוגיה שנקראת segmental bridge שמשמעותה - בנייה בפרוסות של 3 מטר רץ. כל פרוסה כזו היא בעצם "קופסת בטון" (ראה תמונה), שרוחבה הוא 3 מטר, אורכה (כרוחבו של הגשר) הוא 14 מטר וגובהה 2 מטר.

הגשר בצומת קסם

מימין - שלב א ' שנפתח לפני כשנה. משמאל - שתי "זרועות"
של שלב ב' לפני הכיוון הסופי

לאחר יציקת עמודי הבטון של הגשר, מרכיבים עליו "קופסה" אחת, ולאחר מכן מחברים אליה 7-8 קופסאות לכל כיוון. את הקופסאות "דורכים" (מותחים) בצד העליון באמצעות כבלי פלדה. לאחר שהזרועות של שני עמודים סמוכים מגיעות זו אל זו, מתחילים "לכוון" את הזרועות כך שייפגשו באופן מדויק. הכיוון הסופי של הזרועות מתבצע באמצעות 4 ג'קים שעליהם מונחת הקופסה המרכזית שמעל לעמוד הבטון.

בכל יום מרכיבים כ2- קופסאות ובשבוע משלימים מקטע של 50 מטר שבין שני עמודי בטון. שמואל מציין שבצורת בנייה זו של segmental bridge נבנה בנחל צין גשר הרכבת וכן גשר גילה בין המנהרות לגוש עציון.

שעת השין

בזמן האחרון חלה האצה בבניית חוצה ישראל. העבודות מתפרסות לאורך 30 ק"מ מכפר דניאל וצומת בן-שמן ועד לצומת אייל. מוקמים 17 מעברי מים ושישה גשרים.

בפברואר 2001 ייפתח במסגרת הכביש גשר עם 6 מסלולים בצומת קסם, וזאת לאחר שהושג הסדר עם בעלי הקרקעות המופקעות בכפר קאסם. ביולי 2002 ייפתחו לתנועה 14 הקילומטרים הנוספים שבין בן-שמן לנחשונים.

מסילת הברזל החיג'אזית

בתקופה שבין שתי מלחמות העולם לא נבנו מסילות ברזל בפלסטין. קשר תקין במסילות ברזל היה קיים עם מצרים בלבד. אל הארצות השכנות בצפון ובמזרח היה קיים קשר עקיף באמצעות מסילת הברזל החיג'אזית, מסילה שעברה בין דמשק, סוריה, ומדינה (כיום ערב הסעודית). מסילה זו הייתה אחת המסילות החשובות של האימפריה העות'מנית.

הקו העיקרי של המסילה נבנה בשנים 1908-1900 על מנת לאפשר לעולי רגל מוסלמים להגיע למקומות הקדושים בערב הסעודית, וכדי להדגיש את השליטה העות'מנית על רוב הפרובינציות של האימפריה. המסילה נבנתה על ידי צבא מצריים לאורך 1,320 ק"מ במשך 8 שנים - מדמשק דרומה לדר'ה, דרך ירדן, דרך א-זרקע, אל קטרינה ומע'ן לצפון ערב הסעודית. הקטע העיקרי של המסילה בן 100 ק"מ עבר מדר'ה לחיפה לאורך חוף הים.

לפני מלחמת העולם הראשונה תקפו בדואים שחיו במדבר את תוואי המסילה. כאשר ערביי חיג'אז מרדו בממשל התורכי בשנת 1916 בהשפעת האסטרטג הבריטי לורנס איש ערב, הוצא הקטע בין מע'ן ומדינה מכלל שימוש.

הקטע של המסילה בין מע'ן, ירדן לערב הסעודית נהרס ונזנח אחרי 1917. נעשה ניסיון לשמר את המסילה בשנת 1960, אך ניסיון זה לא הושלם. כיום החלק הצפוני של המסילה החיג'אזית בין עמאן, ירדן ודמשק משמשת בעיקר להובלת משאות. ב-1975 נפתח לשימוש החלק בין בת אל גול ואל עקבה.






הפורטל לנדלן ןלמיסים בישראל