|
|
|
לקראת הרפורמה במס בקפריסין – סיום תור הזהב?
מאות או אלפי משקיעים ישראליים שבחרו לנהל את השקעותיהן דרך חברות תושבות קפריסין - שעסקיהן מחוץ לקפריסין (IBC) ולהנות בשל כך משעור מס כולל של 4.25% נדרשים בשבועות ובחודשים הקרובים להיות קשובים לרפורמה כוללת במס המתממשת ובאה בקפריסין
מאת ד"ר אברהם אלתר, עו"ד, צבי אלטמן, עו"ד
הרפורמה נולדה בהצעה מיום 9.1.01 שהניח שר האוצר הקפריסאי על שולחן הפרלמנט שכותרתה רפורמת המס 2001. רפורמה זו, שמטרתה העיקרית לפשט את משטר המס ולאפשר לקפריסין להשתלב כחברה באיחוד האירופי עד שנת 2004, באה 9 שנים לאחר רפורמת המס האחרונה בקפריסין. נציין שקפריסין התחייבה להשלים את ההליכים המקדמיים ליישום הרפורמה עוד בתחילת שנת 2002, כך שהזמן למימושה קצר מאד.
מיסוי חברות OFFSHORE
עד כה יתרונה הגדול ביותר של קפריסין על פני מקלטי המס האחרים היה שילוב של שיעור מס חברות נמוך ביחד עם ההגנה שמספקת רשת האמנות למניעת כפל מס שיש לקפריסין עם מדינות רבות בעולם ובמיוחד עם מדינות מזרח אירופה.
מי שפועל באמצעות חברות קפריסאית בוודאי מודע לכך שלפי משטר המס הנוכחי חברות אשר כל בעלי מניותיהן אינם תושבי קפריסין ואשר מקור הכנסותיהן מחוץ לקפריסין זכאיות לשעור מס חברות מופחת של 4.25%. זאת לעומת שיעור מס פרוגרסיבי של 20%-25% החל בקפריסין על חברות קפריסאיות אחרות.
יתרון נוסף הוא בכך שחברות offshore אינן נדרשות לנכות מס במקור בעת חלוקת דיבידנדים לבעלי המניות, בעוד שעל חברות קפריסאיות אחרות חל שיעור ניכוי מס במקור של 20% (או שיעור נמוך יותר ד"כ 10%-15% לפי אמנות המס).
כחלק מדרישות האיחוד האירופי וכן ארגון ה – OECD (ראו כתבה נוספת שלנו בגלובס מיום 16.7.01 לפיה זנח למעשה ארגון זה את דרישתו בעקבות לחץ מארה"ב), נתבקשה קפריסין לבטל את משטר ה – Ring Fencing שתואר לעיל, הווה אומר, קפריסין נדרשה להשוות את שיעורי המס על חברות Offshore לשיעורי המס על חברות מקומיות.
לאור דרישה זו, הועלו על שולחן הפרלמנט הקפריסאי מספר הצעות, שהרדיקלית ביותר מביניהן היא הצעתה של אוניברסיטת ויינה (אשר קיבלה את אישור האיחוד האירופי בסוף חודש מאי השנה) לפיה הוצע להוריד את שיעור מס החברות ל – 0% (לכל החברות: Offshore ואחרות).
הצעה נוספת, אשר ככל הנראה מקובלת יותר על הממשלה, קובעת שמס החברות על חברות רגילות יורד בהדרגה לשיעור אחיד של 12% (כאשר שיעור מס זה יחול גם על חברות offshore), וזאת בכדי להישאר תחרותיים עם שיעור מס של 12.5% המוטל על חברות מסוימות באירלנד.
כמו כן הוצע להטיל על חברות offshore חובת ניכוי מס במקור של 20% על דיבידנדים המחולקים לבעלי המניות או שיעור נמוך יותר ד"כ 10%-15% על חלוקת דיבידנד לתושבי מדינות שיש להן אמנה למניעת כפל מס עם קפריסין. היות ולישראל אין אמנה למניעת כפל מס עם קפריסין, יוצא שהחברות הללו ידרשו לנכות 20% מס במקור על תשלום דיבידנדים לבעלי מניותיהן תושבי ישראל.
שינויים במע"מ
כמו כן, כחלק מתהליך ההרמוניזציה עם האיחוד האירופי, נדרשה קפריסין להעלות את שיעור המע"מ מ – 10% ל – 15%, וזאת לאור דרישות הסף של סעיף 12(3) של הדירקטיבה השישית של האיחוד האירופי העוסקת במע"מ ( 77/388/EEC כפי שתוקנה ב- 92/77/EEC- 96/95/EC). לפי ההצעות שיעור המע"מ יועלה לראשונה ל – 13% ועד תחילת שנת 2003 יועלה ל – 15%. העלאת שיעור המע"מ מיועד במקביל לממן את ההפחתה בשיעור מס החברות.
הצעות נוספות
מלבד השינויים הצפויים שתוארו לעיל, כוללת הרפורמה הצעות נוספות שעיקרן הן: העלאת סף המס ליחידים ל – 8,000 £, הגדלת שיעור המס על טבק, דלק ומשקאות אלכוהוליים (לפי דרישת האיחוד האירופי), וביטול מס הקניה המוטל על מוצרי מותרות.
כמו כן מוצע שבמסגרת הרפורמה יותקנו תקנות חדשות שיאפשרו לחברות לקזז הפסדים של חברות אחרות באותה קבוצה, וכן שיותקנו תקנות שימריצו מיזוגים ופיצולים במדינה. בנוסף הוצע שמיסוי עסקאות במקרקעין יתבצע לפי הערכת שמאי ממשלתי ולא לפי הצהרות הצדדים, יוגדל מס הנדל"ן ל- 0.5%, ויוקטנו שאר מיסי הנדל"ן. עוד הוצע לבצע ליברליזציה במשטר הפיקוח על המט"ח, ובעקבותיה לבטל את התמריצים השונים על יבוא הון זר לקפריסין.
המלצות לעתיד הקרוב
נכון להיום משטר המס בקפריסין טרם השתנה, ומשקיעים זרים עדיין יכולים ליהנות מתנאים מועדפים ומרשת האמנות שנרחבת של המדינה. כמו כן, יועצי מס בקפריסין צופים שאפילו תעבור הרפורמה (וככל הנראה שכן), הרי שתינתן תקופת Grace מסוימת לחברות offshore לארגן את עסקיהם מחדש, אם כי לא ברור אם בסופו של דבר תינתן תקופת התארגנות זו.
באם תינתן, יוכלו המשקיעים הזרים בתקופה זו להעביר את פעילותם למקלטי מס אחרים כדוגמת מלטה (עם שיעור מס חברות של 4.16% ופטור מרווח הון) דנמרק (עם הפטורים מרווח הון ומדיבידנדים), הונגריה (עם משטר ה – offshore של 3%) ומדינות אחרות.
מסקנה אחת בלתי ניתנת לערעור ניתן להסיק מכל האמור לעיל והיא שבתקופה הקרובה חייבים כולנו להיות קשובים לכל שינוי או הצעה הבאה מכיוון קפריסין, ולוודא שהיד תמיד תהיה על הדופק.
|
|
|
| |
|
|