עיריית בת ים נקטה בהליכי גבייה מנהליים נגד שמואל אדוט לאחר שהוא נפטר ועבר מן
העולם בשנת 2003 בגין חוב ארנונה של נכס בבת ים. החוב נוצר בשנות השמונים, הליכי הגבייה החלו בשנת 2004, והם נודעו
לאלמנתו של שמואל רק בשנת 2007.
בית המשפט המנהלי פסק, כי לעירייה עומדת חזקת התקינות
המנהלית, וכי לא ניתן להעלות את טענת ההתיישנות. מאידך גיסא, העירייה כרשות שלטונית מחויבת לפעול כלפי האזרח בנאמנות,
תום לב, הגינות וסבירות, ונקיטה בהליכי גבייה מנהליים בנסיבות מקרה זה אינה סבירה, כי החוב התגבש במשך עשרות שנים,
שבהן העירייה לא נקטה בצעד ממשי לגבייתו, ולכן על העירייה לחדול מהליכי הגבייה המנהליים. העירייה ערערה על פסק הדין לבית
המשפט העליון.
בית המשפט העליון, השופט סלים ג'ובראן, פסק, כי בעקבות רע"א 187/05 נסייר נ' עיריית נצרת עילית, ניתן
להעלות טענת התיישנות. לעניין חובתה של העירייה להחזיק תיעוד לאחר 7 שנים נקבע, כי עירייה רשאית אך לא חייבת לבער תיעוד
לאחר 7 שנים, וניתן לראות בביעור מסמכים מעיין הצהרה של הרשות, כי הללו אינם דרושים ורלוונטיים עוד לעבודתה.
|
"יש אף טעם נפגם בכך שהמערערת דוחה את טענת ההתיישנות של המשיבה, למרות שהחוב התהווה לפני שנים רבות, ובד בבד היא מבערת מסמכים הקשורים בו בשל פרק הזמן הרב שחלף, בכך הרי שהיא מנסה לאחוז את החבל משתי קצותיו."
|
הערעור נדחה, והעירייה חויבה בהוצאות של 20,000 ש"ח.
הרהורים על חזקת התקינות המנהלית
לא נתייחס כאן אל סוגיית ההתיישנות שנקבעה בהלכת
נסייר אליו התייחסנו בחיבור הקודם:
חוב ארנונה לעומת כללי המשפט הציבורי.
בחיבור זה נתייחס אל חזקת התקינות המנהלית.
מקורה של חזקה זו הוא בתפישה הדתית, כי מעשי אלהים תמיד צודקים. כנגד תפישה זו
יוצא ספר איוב מ"ב ז': "וַיְהִי, אַחַר דִּבֶּר יְהוָה אֶת הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה אֶל אִיּוֹב; וַיֹּאמֶר יְהוָה אֶל אֱלִיפַז הַתֵּימָנִי חָרָה אַפִּי בְךָ וּבִשְׁנֵי רֵעֶיךָ כִּי
לֹא דִבַּרְתֶּם אֵלַי נְכוֹנָה כְּעַבְדִּי אִיּוֹב."
התפישה בדבר הצדק האבסולוטי האלוהי נתגלגלה אל תפישת הצדק האבסולוטי של
המלך, שראשו נמשך בשמן קדוש בידי נציגי אלהים עלי אדמות, ובא לביטוי בפסוק,
The king can do no wrong
ומשם לחזקת התקינות המנהלית.
כאשר רשות שלטונית אינה פועלת לגביית חוב סמוך למועד היווצרו, זו ראיה לחוסר תקינות
מנהלית.
כאשר רשות שלטונית אינה שומרת תיעוד בדבר חוב שלא נגבה, זו ראיה לחוסר תקינות
מנהלית.
כאשר רשות שלטונית פועלת בהליכי גבייה מנהליים לאחר חלוף שנים רבות של הפקרת
הגבייה, זו ראיה לחוסר תקינות מנהלית.
כאשר רשות שלטונית שוללת טענת התיישנות ובה בעת מצדיקה ביעור תיעוד לאחר 7
שנים, זו ראיה לחוסר תקינות מנהלית. וכדברי השופט ס' ג'ובראן, היא מנסה לאחוז את החבל משתי קצותיו.
כאשר עיריית בת ים לא מצאה לנכון למחוק את הערעור שהגישה לאחר שבית המשפט
העליון הביע את דעתו בפרשת נסייר, זו ראיה לחוסר תקינות מנהלית.
נמשיך בדבריו של השופט ד' רוזן מבית המשפט המנהלי: העירייה כרשות שלטונית מחויבת
לפעול כלפי האזרח בנאמנות, תום לב, הגינות וסבירות. לטעמנו, עיריית בת ים חפה מכל המעלות הללו.
ונסיים בפסוק משלנו
The king can do wrong and he does is every day.
הגיעה העת לבער מספר החוקים
את חזקת התקינות האלוהית-מנהלית.
_______
עע"ם 10372/08 עיריית בת ים נגד שמואל
אדוט ז"ל, בית המשפט העליון, המשנה לנשיאה א' ריבלין, השופט ס' ג'ובראן, השופט נ' הנדל, ניתן ביום 4.1.2011.