):
14. לדעתי, חובתה של הנתבעת להשיב לתובע את תשלומי הארנונה ששולמו ביתר, נובעת גם מתורת המניעות וההשתק, שכן, כאמור, במכתב תשובתו של מר משה לוי, מנהל הארנונה, מיום 8/2/2010, הוא מציין בסעיף 4: "... ככל שאינך מבקש לבצע תיקון של החיוב לתקופות עבר, הרי שיש לבצע את התיקון בשני הנכסים. ולהגדיל גם את שטח נכס 0186 בהתאמה".
מדברים אלה של מר לוי עולה, כי הנתבעת מסכימה באופן עקרוני לתקן את חיוב הארנונה בגין הנכס נשוא התביעה בגין העבר, וזאת במקביל לחיוב הארנונה בגין הנכס השני לעבר. אלא מאי? כאמור, הוכח כי תוספת הבניה בנכס השני בשטח כ-20 מ"ר בוצע על ידי התובע על פי היתר בניה כדין, הליך הבניה של תוספת זו היה תחת פיקוח צמוד ושוטף מצד הנתבעת, כפי שפורט לעיל, ובנייתה של התוספת הושלמה לצורך חיוב בארנונה רק ב- 15/10/2009. יוצא, כי התובע לא נהנה מכל הנחה או טובת הנאה אחרת בחיוב הארנונה בגין הנכס השני; הוא חויב בגין תוספת הבניה בנכס השני, על פי מכתבו של מר לוי ביום 1/1/2009, היינו, עוד לפני גמר הבניה ולפני המועד החוקי שממנו אמור היה להתחיל החיוב בארנונה. נראה שזו גם הסיבה שבגינה חזרה בה הנתבעת מהצעתה כפי שהוצגה על ידי מר לוי במכתבו מיום 8/2/2010, כאמור.
ודוק: אין לקבל דרך הילוך זה מצד הנתבעת. הנתבעת מנועה מלחזור בה מהחלטת מנהל הארנונה, מר לוי, שבה הוא הציע תיקון רטרואקטיבי של חיוב הארנונה בגין שני הנכסים. בכל הכבוד, הנתבעת לא הייתה יכולה להתנער מהחלטת מנהל הארנונה בדבר תיקון רטרואקטיבי של הנכסים, רק משום שהתברר לה בדיעבד שהחלטה זו אינה כדאית מבחינתה, וזאת לנוכח התנהלותו ההוגנת והישרה של התובע בכל הנוגע לדיווח על תוספת הבניה שלו; כידוע: "רשות מנהלית - ורשות מקומית בכלל זה - היא נאמן הציבור, ועליה לפעול בהגינות וביעילות. ככזאת, ולא רק ככזאת, חייבת היא לנהוג כלפי הציבור ביושר, בהגינות ובתום לב" בג"צ 4445/02 מור נ' ראש עיריית הרצליה" (פורסם ביום 12/11/2002, פסקה 9).
בענייננו, הנתבעת לא זו בלבד שלא נהגה כלפי התובע בהגינות וביושר, אלא שהיא התנהגה כלפיו מנהג תגרן בשוק; היא הציגה לפני התובע הצעה בהחלטה של גורם רשמי ובעל סמכות - מנהל הארנונה, אולם כאמור, משנתברר לה שהצעה זו אינה פועלת לטובתה, נוכח הגינותו של האזרח, היא לא בחלה לחזור בה ולהתעלם כלאחר יד מהחלטתה. מהלך זה של הנתבעת מחזק את דבריו של התובע, כפי שנמסרו במהלך הדיון ביום 15/9/2010 (עמ' 3 לפרוטוקול, ש' 23-27), שם הוא מסר: "הזהירו אותי בעירייה ואמרו שעדיף שאשלם 80 מ"ר אף על פי שיש לי 52 מ"ר כדי לא להתעסק איתם. עד שהגעתי למבקר העירייה ואז הורידו לי 28 מ"ר. זה לא הולך ברגל. אסור לוותר להם. הם צמאים לאנשים שלא נלחמים בהם. אני צריך לשלם על דבר שלא נהניתי ממנו?"
15. לא זו אף זאת: מסיכומי הנתבעת עולה כי היא לא אמרה נואש בלהלך אימים על התובע, שכן היא מציינת בסעיף 114 לסיכומיה כי היא מבקשת לראות בשני הנכסים שבהם מחזיק התובע כנכס אחד, על מנת להגדיל את תעריף החיוב בארנונה לפי תעריף הנכסים שמעל 120 מ"ר.
שוב, אין להשלים עם דרך הילוך זו מצד הנתבעת. הנתבעת, כרשות ציבורית, חייבת להיצמד ולפעול אך ורק על פי הדין ולא על פי מהלכים טקטיים ואיומים שונים ומשונים כלפי האזרח, על מנת לרפות את ידיו מלהעלות טענותיו ולעמוד על זכויותיו על פי הדין: "הרשות מצידה חייבת להקפיד הקפד היטב כי כל פעולותיה תיעשנה על פי דין. הנטל בעניין זה על כתפיה של הרשות מוטל הוא - על כתפיה ולא על כתפיו של הפרט". ע"א 1761/02 רשות העתיקות נ' מפעלי תחנות בע"מ, ס(4) 545, 578).
התיישנות
16. במסגרת סיכומיה העלתה הנתבעת טענת התיישנות, שלפיה ככל שתתקבל התביעה, אין לפסוק לתובע מעבר לשבע שנים מיום הגשת התביעה. גם טענה זו של הנתבעת, דינה להידחות.
סעיף 3 לחוק ההתיישנות, התשי"ח-1958, קובע: "אין נזקקים לטענת התיישנות אם לא טען הנתבע טענה זו בהזדמנות הראשונה לאחר הגשת התובענה".
על פי הפסיקה: "בכל מקרה, על המבקש להשמיע טענת התיישנות, להעלותה לכל המאוחר בכתב טענותיו. ישנם מצבים בהם נדרש בעל דין להעלות טענת התיישנות עוד בהליכים הקודמים להגשת כתב הטענות, ואם ניתנת לו ההזדמנות לעשות כן והוא מחמיץ אותה, תאבד זכותו להעלותה". ראו: ע"א 9245/99 ארנון ויינברג נ' איריאן, נח(4) 769, 787).
בפס"ד ויינברג האמור, נקבע כי יש לנקוט פרשנות מרחיבה למושג "הזדמנות ראשונה" לצורך העלאת טענת התיישנות. בהתאם לכך, נדחתה טענת התיישנות שלא הועלתה במסגרת בקשה למחיקת התביעה בטרם הגשת כתב ההגנה. השוו גם: ע"א 516/84 לובמן נ' פיק, פד"י מא (3) 472, 475.
בענייננו, כאמור, הנתבעת לא העלתה טענת התיישנות במסגרת כתב ההגנה ואף לא במסגרת הדיון הראשון שהתקיים בתביעה ביום 15/9/2010. בנסיבות אלה, הרי שהנתבעת החמיצה את המועד להעלות טענת ההתיישנות ולפיכך, דין הטענה להידחות.
17. זאת ועוד, אף אם הנתבעת הייתה מעלה את טענת ההתיישנות בהזדמנות הראשונה, סבורני כי, בנסיבות המקרה דנן, דין הטענה היה להידחות, וזאת לנוכח הוראת סעיף 9 לחוק ההתיישנות, שקובעת:" הודה הנתבע, בכתב או בפני בית המשפט, בין בתוך תקופת ההתיישנות ובין לאחריה, בקיום זכות התובע, תתחיל תקופת ההתיישנות מיום ההודאה; ומעשה שיש בו משום ביצוע מקצת הזכות, דינו כהודאה לענין סעיף זה..".
כאמור, בענייננו, מנהל הארנונה, מר משה לוי, הודה במכתבו מיום 8/2/2010 בעצם קיום הטעות ברישום וגביית היתר בגין הנכס נשוא דיוננו. לדעתי, ההודאה בעצם קיום הטעות וגביית היתר מהווה הודאה בזכות כהגדרתה בסעיף 9 לחוק ההתיישנות. מעבר לכך, כפי שצוין לעיל, בענייננו מר לוי אף הודה בזכותו של התובע לקבל החזר בגין גביית היתר, וזאת לנוכח האמור בפסקה 14 לעיל.
18. לא זו אף זאת: סבורני, כי בנסיבות המקרה שלנו, חלה הוראת סעיף 8 לחוק ההתיישנות שכותרתה "התיישנות שלא מדעת", אשר קובעת: "נעלמו מהתובע העובדות המהוות את עילת התובענה, מסיבות שלא היו תלויות בו ושאף בזהירות סבירה לא היה יכול למנוע אותן, תתחיל תקופת ההתיישנות ביום שבו נודעו לתובע עובדות אלה".
על-פי הפסיקה, המבחן להשהיית מירוץ ההתיישנות הקבוע בסעיף 8 הוא: "מבחן אובייקטיבי של סבירות, המבקש לבחון את ידיעתו בפועל ובכח של התובע. במסגרת בחינת סבירות התנהגות התובע, יש לבחון את הנסיבות החיצוניות המיוחדות של המקרה כגון מושא הגילוי, המידע שכבר הצטבר אצל התובע או גודל הנזק, אולם אין להתחשב בעניין זה בתכונותיו ובנסיבותיו האישיות של התובע" ראו: דנ"א 7601/10 כהן נ' הוועדה לאנרגיה אטומית (פורסם ביום 13/1/2011).
בענייננו, העיד התובע בדיון ביום 6/2/11 (עמ' 5 לפרוטוקול, ש' 22-26): " יכולתי להמשיך לשלם עוד 30 שנה. אבל הקפיצו לי ל-80 מ"ר לחיוב וזה מה שתבעתי ממבקרת המדינה שימדדו לי את השטח כי זה לא נראה לי הגיוני, אז גם מה ששילמתי כל השנים לא היה מוצדק. אם הייתי בעל שטח מסוים גדול יותר, אז בסדר, אבל אם השטח שלי מראש אין שום שינוי, שילמתי עבור כל השנים האלה ארנונה מיותרת..."
ובהמשך מעיד התובע: "לא הייתי עולה על זה אף פעם אילו העירייה לא היתה מעלה באופן שרירותי ומקפיצה לי החיוב בעוד 20 מ"ר. מה שחורה לי, איך שסיימתי את הבניה רצתי לעירייה ושילמתי את הארנונה על התוספת..." (ראו עמ' 6 לפרוטוקול, ש' 4-6).
מהאמור עולה כי, התובע פעל באורח סביר, כפי שמצופה מאזרח שומר חוק שנוטה להסתמך על פעולות הרשות הציבורית; התובע נקט יוזמה שעה חל שינוי משמעתי בשטח הנכס שעל פיו הוגדל שטח הנכס ב 20 מ"ר, וכך אף נתגלתה טעותה של הנתבעת.
יפים בעניין זה דבריו של כב' השופט חשין בעניין ע"א 412/54 עירית ת"א-יפו נ' חברת "ארמון אהרונוביץ 3" בע"מ, פ"ד ו(3) 1835, 1846 א'. עמ' 43 לשירותי בריאות כללית:
"נשאלת השאלה: למה זה ייגרע חלקו של מי שציית לשלוחי החוק, ופרע לקופת הרשות את המס שנדרש לשלמו, ומדוע יש להפלותו לרעה ממי שאטם אוזנו מבראשית ולא שת כלל את ליבו לדרישות הרשות שבאה בשם החוק?"
ראו גם ע"א 415/59 דיבודוב נ' עירית ת"א-יפו, פ"ד טז(1) 648, עמ' 655א:
"האזרח המשלם רשאי להניח שרשות ציבורית מכלכלת את ענייניה בהתאם לחוק, ובמשא ומתן עמה אין הוא חייב לעמוד על המשמר, שמא תוציא הרשות את כספו מידיו ללא אסמכתא חוקית".
ראו גם פרידמן, עמ' 877 (פיסקה 13 לעיל).
סכום ההשבה :
19. כאמור, התובע עותר בתביעתו להחזר תשלומי יתר של הארנונה במשך 28 שנים, בגין הפרש של 9.37 מ"ר בשטח הנכס; התובע ערך את חישוב ההשבה על פי תעריף הארנונה שבו חויב בשנת המס 2009, בסך של 61.37 ₪ למ"ר. לפיכך, העמיד התובע את תביעתו על סך 16,101 ₪.
במסגרת סיכום טענותיה העלתה הנתבעת טענה חדשה שלפיה התובע לא הוכיח את תקופת ההחזקה שלו בנכס ואת שיעור הארנונה שנגבה ביתר במשך השנים.
אין בידי לקבל טענה זו. מצטרף אני בעניין זה לדעתו של כב' השופט חגי ברנר בת.א. (ת"א) 29258/05 לוי נגד עיריית רמת גן, (פורסם ביום 11/10/05), פסקה 16 :
" העיריה טוענת כי התובע לא הוכיח את נזקו, משום שלא הראה מה היו סכומי הארנונה ששילם בייתר במשך כל השנים.
טיעון זה ראוי היה שלא יישמע מפיה של העיריה. בחזקתה מצויים, ולכל הפחות אמורים להמצא, כל הנתונים בענין הכספים שגבתה מהתובע בגין הארנונה, לפחות בכל הנוגע לתקופת התביעה שלא התיישנה. בהיותה גוף ציבורי הפועל בנאמנות לטובת כלל הציבור, לא ראוי שהעיריה תסתיר את הנתונים שברשותה, ותסתתר מאחורי העובדה שהתובע לא שמר את הנתונים הדרושים לכימוי תביעתו".
20. מעבר לכך, הנתבעת לא חלקה במסגרת כתב ההגנה על טענת התובע לעניין תקופת ההחזקה שלו בנכס במשך 28 שנים. נהפוך הוא, בסעיף 12 לכתב ההגנה נכתב על ידי הנתבעת: "התובע נמנע במשך 28 שנה מלהשיג על גודל הנכס ואין הוא יכול לבוא כעת ולבקש לשנות רישומים באופן רטרואקטיבי 28 שנה אחורה".
כך גם בסעיף 32 לכתב ההגנה, נכתב: "בנוסף אין לתובע כל טענת הסתמכות, וכיום לא קיימת כל אפשרות לברר את העובדות לאשורן באשר לאותן השנים ואין כל ספק שהיעילות והצדק מחייבות את השארת המצב על כנו, שכן שינויי השומות באופן רטרואקטיבי במשך 28 שנה אחורה אינו עומד עם הגיונם של דברים."
כך גם בסעיף 34 לכתב ההגנה, שם נרשם: "...ובמיוחד בכך שלא הגיש השגה על גודל הנכס במשך 28 שנים ולא דיווח על כל שינוי בשטח...".
דברים אלה שנרשמו בכתב ההגנה יש בהם משום הודאה פורמאלית מצד הנתבעת לעניין תקופת ההשבה הנטענת על ידי התובע.
21. הנתבעת אף לא העלתה בכתב הגנתה טענה פוזיטיבית כנגד חישוב סכום ההשבה בהתאם לתעריף הארנונה שנקבע לשנת 2009; רק בסיכום טענותיה, העלתה הנתבעת טענות לעניין תקופת ההחזקה של התובע בנכס (ראו סעיפים 103-108 לסיכומים), שם מציינת הנתבעת כי על פי רישומיה, התובע רשום כמחזיק בנכס החל משנת 1986, כאשר שטח הנכס תוקן בתחילת 2009, ולפיכך מדובר ב-22 שנה ולא 28 שנים, כנטען על ידי התובע. הנתבעת אף מוסיפה כי בחלק מהשנים הוחזק הנכס על ידי מחזיקים אחרים ולא על ידי התובע.
לא ניתן לקבל טענות הנתבעת שכאמור הועלו במסגרת סיכומיה, גם משום שמדובר בשינוי חזית פסול: "האיסור "להרחיב חזית" עיקרו בכך שבעל דין אינו רשאי לחרוג מגדר המחלוקת, כפי שהוצבה בכתבי הטענות, אלא אם כן נענה בית המשפט לבקשתו לתקן את כתבי טענותיו, או אם הצד שכנגד נתן לכך את הסכמתו, במפורש או מכללא." (ע"א 6799/02 משולם נ' בנק המזרחי המאוחד בע"מ, פד"י נח (2) 145, 151).
כאמור, בכתב הגנתה ועד להגשת הסיכומים, הנתבעת לא זו בלבד שלא חלקה על טענותיו של התובע בעניין סכום התביעה, אלא אף השלימה עם טענות אלה, כפי שפורט לעיל.
בנסיבות אלה הרי שטענותיה החדשות של הנתבעת שהועלו בסיכומים, מהווים הרחבת חזית פסולה, שלא ניתנה לתובע הזדמנות כלשהי להתמודד איתן ולהביע את עמדתו לגביהן.
זאת ועוד, טענות אלה של הנתבעת שהועלו בסיכומים, לא גובו בראיות קבילות ולא הוגשו באמצעות עדות על פי הדין.
22. מעבר לכך, במכתב תשובתו של מנהל הארנונה, מר משה לוי, לפניית התובע מיום 8/2/2010, נרשם כי: "הנכס האמור חויב בארנונה בשטח 61 מ"ר משנת 76". מר לוי לא העלה במכתבו כל טענה לעניין תקופת החזקתו של התובע בנכס, וממכתבו עולה לכאורה כי התובע החזיק בנכס החל משנת 1976.
23. זאת ועוד, מסיכומי הנתבעת עולה כי חישוב משוערך בגין תקופת השבה ל-7 שנים האחרונות מגיע לכ- 4,700 ₪. יוצא, אפוא, שאם נערך חישוב ל 28 שנים על - פי ערכי החישוב של הנתבעת, סכום התביעה אמור להגיע בקירוב לסך של 18,800 ₪.
24. מעבר לכל האמור, גירסתו של התובע בעניין הזה גובתה בעדותו בבית המשפט, שם מעיד התובע: "שילמתי בשני הנכסים שהם צמודים אחד לשני שילמתי תמיד את הארנונה אחד במשך 32 שנה והשני במשך 28 שנה" (עמ' 1 לפרוטוקול הדיון מיום 16/9/10, ש' 14-16; ראו גם, עמ' 5 לפרוטוקול, ש' 16; עמ' 8 לפרוטוקול, ש' 5).
25. לא למותר לציין, כי על-פי פסק דינו של כב' השופט ברנר בעניין לוי הנ"ל, יש לזקוף לסכום ההשבה הפרשי הצמדה וכן ריבית צמודה בשיעור של 0.5% לחודש מיום ביצוע תשלום היתר ועד ליום החזרתו, וזאת בהתאם להוראת סעיף 6 לחוק הרשויות המקומיות (ריבית והפרשי הצמדה על תשלומי חובה) תש"ם- 1980. ואולם, אינני נדרש לסוגיה זו, וזאת הן משום שהתובע לא תבע זאת והן משום שאני סבור כי חישוב סכום ההשבה על פי שיעור חיוב הארנונה לשנת 2009 מקפל בתוכו, במידה רבה, את ערך תשלומי היתר נכון להיום.
26. פטור מחובת ההשבה כולה או מקצתה
27. במסגרת סיכומיה העלתה הנתבעת טענה שלפיה, אף אם יקבע כי בעיקרון התובע זכאי להשבה של תשלומי היתר, הרי שהיא זכאית לפטור מהשבה, וזאת ממספר טעמים: ראשית - משום שגביית הארנונה לאורך השנים נעשתה על ידי הנתבעת בתום לב מלא; שנית - לנוכח עיקרון סופיות השומה ולאור השיהוי הרב בהגשת התביעה, אשר גרם לשינוי מצבה לרעה; טעם שלישי נעוץ באיזון בין זכותו של הפרט על קניינו לבין שמירת האינטרס הציבורי בדבר שמירת תקציב הרשות ויציבותה.
גם טענה זו של הנתבעת, דינה להידחות. טענתה של הנתבעת מעוגנת למעשה בסעיף 2 לחוק עשיית עושר ולא במשפט, התשל"ט-1979. סוגיה זו זכתה להתייחסות מקיפה על ידי בית המשפט העליון בפרשת שירותי בריאות כללית, שם נאמר בעמ' 34:
"הפסיקה בישראל הכירה באפשרות קיומה של "הגנת תקציב" רק במקרים מוכחים ומבוררים ורק לאחר שהרשות הוכיחה את עוצמת הפגיעה והעדר חלופות ראויות ומעשיות לתיקונה:
"טענה סתמית של 'פגיעה קשה בתקציב הרשות' - באשר היא - לא תוכר כעילת הגנה לגיטימית... שומה עליה על הרשות לטרוח ולשכנע את בית-המשפט בעובדות ובמיספרים, כי היענות לתביעת ההשבה - תביעה שאם יכיר בה בית-המשפט קרוב להניח כי תהיה חלוץ ההולך לפני מחנה תביעות רבות וקשות - עלולה לפגוע ברשות כדי כך שיִקשה עליה באורח מהותי לבצע כהלכה אותם משימות ותפקידים שלמענם כוננה מעיקרה... השימוש בהגנה זו ראוי לו כי ייעשה בזהירות מירבית. לא נקבל טענה סתמית של פגיעה בתקציב, ועל הרשות ירבץ הנטל להוכיח כי ייפגע התקציב; כי הפגיעה פגיעה משמעותית היא; וכי אין בידיה אמצעים חלופיים מעשיים לצימצום הפגיעה בתקציב.."
בפרשת שירותי בריאות כללית דחה ביהמ"ש העליון את טענת העירייה לעניין הפחתת סכום ההשבה מטענת הגנת תקציב, וזאת על אף שמדובר היה במשמעות תקציבית של עשרות מיליוני שקלים שהוטלו על שכמה של העירייה, ועל אף פוטנציאל לתביעות נוספות בסוגיה שנדונה שם (טענה מצרפית).
בענייננו, מדובר בסכום השבה זעום יחסית. מכל מקום, לא נטענה כל טענה ולא הובאה כל ראיה לעניין השפעה מצרפית; נהפוך הוא, יש לקוות ולצפות שטעויות הנתבעת בעניין מדידת הנכסים ורישומם הן בודדות ולא צפוי בגינן מספר רב של תביעות.
28. זאת ועוד, בעניין שירותי בריאות כללית, ביהמ"ש אף לא קיבל את טענת העירייה לעניין התנהגות בתום לב, וזאת למרות שבאותו עניין, היה מדובר בטעות משפטית הנוגעת לסוגיה משפטית השנויה במחלוקת. בענייננו, מדובר בטעות עובדתית מובהקת ומוכחת של העירייה; מכאן, שקביעותיו של בית המשפט בפרשת שירותי בריאות כללית לעניין התנהגות בתום לב, יפים לענייננו ביתר שאת ומקל וחומר.
29. בפרשת שירותי בריאות כללית, בית המשפט העליון אף דחה את טענת העירייה בעניין השיהוי. בין היתר, נאמר:
"ענייננו בתביעה אזרחית: 'במקרה רגיל ובהעדר הסדר מיוחד, רשאי [התובע] להגיש תביעה להשבה תוך תקופת ההתיישנות' ותביעת ההשבה אינה כפופה לדיני השיהוי המינהלי (רע"א 6590/05 עיריית אשדוד נ' שמעון צרפתי בע"מ, פסקה 4 להחלטתו של השופט גרוניס (לא פורסם, [פורסם בנבו], 19.9.2005) (להלן - עניין צרפתי)). על ההבחנה בין השיהוי המינהלי לשיהוי האזרחי, והגישה לפיה טענת שיהוי אזרחי תתקבל רק לעיתים נדירות עמדה השופטת פרוקצ'יה:
"טענת שיהוי המועלית כנגד תובענה אזרחית בטרם חלפה תקופת ההתיישנות היא טענה קשה... התנאים לקבלתה הם מטבע הדברים מחמירים, ונסיבות החלתה נדירות, וקו זה מאפיין את הפסיקה בנושא זה לאורך שנים...
שיהוי בתוך תקופת ההתיישנות נוצר מקום שיש בהשתהות בפנייה לבית המשפט משום שימוש לא נאות בזכות התביעה הנתונה לתובע ופגיעה בציפייה הלגיטימית של הנתבע שלא להיתבע - שימוש המגיע כדי ניצול לרעה של ההליך השיפוטי...
ככל שמדובר בתביעת זכות בעלת משקל רב יותר, כך יירתע בית המשפט מחסימתה בטענת שיהוי... ככלל ניתן לומר: השיהוי האזרחי הנטען במסגרת תקופת התיישנות הוא אמצעי שיש לעשות בו שימוש בנסיבות חריגות בלבד...
שלא כשיהוי המינהלי, השיהוי האזרחי נדון בדרך כלל על רקע קיומה של תקופת התיישנות סטטוטורית. הוא נבחן על רקע החשש כי עשויה להיות בהחלתו משום עקיפה של הסדר ההתיישנות כאמור... על אף דמיון מסוים באמות המידה בין זה לזה, יש שוני בהקשר ובמוקדי האיזון בין השיהוי האזרחי לשיהוי המינהלי, וההיקש ביניהם אינו מתחייב על פניו" (ע"א 6805/99 תלמוד תורה הכללי והישיבה נ' הועדה המקומית, פ"ד נז(5) 433, פסקאות 13-16 לפסק דינה של השופטת פרוקצ'יה).
לפיכך נפסק, ביחס לתביעת השבה, כי 'טענת שיהוי אין בה, כשהיא לעצמה, כדי להוות הגנה בפני תביעת השבה... אם כך על דרך הכלל, לא-כל-שכן במקום שהמדובר הוא בהשבת כספים שנגבו על ידי רשות שלא כדין' (פרשת רשות העתיקות, פסקה 68; ראו גם פרידמן, כרך ב, 1198)".
קיזוז
30. הנתבעת מעלה במסגרת סיכומיה טענת קיזוז. בין היתר, נטען כי התובע חייב בגין הנכס השני בגין ארנונה בסך 5,533 ₪. בנוסף לכך, כאמור, העלתה הנתבעת טענה, שלפיה יש מקום לצרף את השטחים של שני הנכסים של התובע, וכך להעלות את תעריף הארנונה החל עליו באופן שייווצר נגדו חיוב נוסף בסך 7,430 ₪. על טענה זו של הנתבעת עמדתי לעיל (פיסקה 15 לעיל) ) ואינני רואה צורך לחזור על הדברים.
31. מכל מקום, דין טענת הקיזוז להידחות. ראשית, מדובר בהרחבת חזית פסולה, שכן מדובר בטענות עובדתיות שהועלו לראשונה במסגרת הסיכומים ולא ניתנה לתובע כל הזדמנות או אפשרות להתמודד עם טענות אלה.
מעבר לכך, טענות לא גובו בראיות קבילות מטעם הנתבעת שהוצגו במהלך הדיון.
כפי שצוין לעיל, על הנתבעת, כרשות ציבורית, לפעול כלפי תושביה ביושר, בהגינות ובתום לב, ולהפקיד הקפד היטב על פעולה על פי הדין ולא בדרך של מהלכים טקטיים שקיים חשש שכל מטרתם להטיל אימה על תושבים שמבקשים למצות את זכויותיהם על פי הדין.
32. לבסוף יצוין כי הנתבעת צירפה לסיכום טענותיה שורה של פסקי דין שבהם נדחו תביעות דומות להשבת תשלומי יתר של ארנונה. עיון בפסקי דין אלה מעלה כי הם ניתנו על ידי בית המשפט השלום בתל אביב (כב' השופטת ריבה ניב), במקרים שונים שהובאו לפניה. ראשית, כידוע, פסיקת בית המשפט שלום אינה מחייבת בית משפט אחר; שנית, על פי הפסיקה כל מקרה יידון לגופו; שלישית, בשורה של פסקי דין שנתנו על ידי בתי משפט שונים נתקבלו תביעות רגילות דומות להשבת תשלומי יתר של ארנונה. ראו : פסק דינו של כב' השופט חגי ברנר בת.א. (ת"א) 29258/05 לוי נגד עיריית רגמת גן (11.10.05); פסקי דין של כב' השופט רחמים כהן בת.א. (ת"א) 68954/06 יצחק יהב נגד עיריית גבעתיים (6.6.2007) ו- ת.א. (ת"א) 17107/03 בכר נגד עיריית השרון; פסקי דין של כב' השופטת נסרין עדוי ת"ק (ח"י) 14736-04-10 נחום נגד עיריית חיפה (4.11.2010) ו- ת"ק (ח"י) 18761-02-10 קורן נגד עיריית חיפה (22.7.2010); ה"פ 177223/98 פרץ אברהם בע"מ נגד עיריית חולון; ת.א. 1408/94 דיווידי נגד עיריית כרמיאל; ה"פ 112/93 שחק מעליות בע"מ נגד עיריית חיפה.
33. לנוכח כל האמור, אני מקבל את התביעה ומחייב את הנתבעת לשלם לתובע סך של 16,101 ₪ בתוספת הפרשי ריבית והצמדה על פי החוק, מיום הגשת התביעה ביום 11/4/2010 ועד ליום התשלום בפועל. כמו כן, אני מחייב את הנתבעת לשלם לתובע הוצאות משפט בסכום כולל של 3,000 ₪.
ניתן היום, כ"ז ניסן תשע"א, 01/05/2011, בהעדר הצדדים.