גרסת הדפסה
"למי יש שמונה תלתן שחור?"
על הימורים, אומנות, ועל מה שביניהם
מאת:
ד"ר אמנון טליתמן,
21/10/2006
בימים אלה קיבל הסנאט של ארצות הברית חוק האוסר על בנקים וחברות כרטיסי אשראי לבצע בארה"ב תשלומים לחברות המנהלות הימורים. הכונה כמובן בעיקר להימורים באמצעות האינטרנט.
מתי גולן כותב ב"גלובס" כי ההחלטה עשתה לו הרבה נחת, כך במאמר שלו שכותרתו "מכה משמחת לסוחרי ההימורים".
השמחה היא כולה שלו, כמובן, אך אנו שמנו לב כבר מזמן שעולם משחקי ההימורים, ובמיוחד בצורתם הקלאסית של משחקי קלפים, הקסימה ועוררה את גדולה האמנים להכנס לסיטואציות המשחקים האלה ולתאר במכחולם את הנעשה בחדרי המשחקים.
בציוריהם הם משחזרים את מגוון הרגשות והיצרים הגועשים סביב שולחן המשחק. הם מפליאים לתאר עולם ומלואו של אנשים השמים את ממונם ואולי גם את נפשם בכפו של גורל מתעתע.
כמו מתי גולן, מסופר שגם ישוע לא אהב את המהמרים.
בציור קיר של ג'יוטו בפדואה נראה ישוע כשהוא מגרש מבית המקדש את הסוחרים, את החלפנים, אך גם את מוכרי היונים. היונים היו נמכרות למפריחי יונים שהיו מהמרים על מעופן. זוהי סצינה ידועה שצוירה פעמים רבות בידי אמנים אירופיים.
מג'וטו של שנת 1300 נתקדם לשנת 1500 בערך לציור "המשחקים בקלפים" של Lucas van Leyden הנמצא בוושינגטון. צייר זה הוא מראשוני ציירי הצפון הפלמי שציירו סצינות של הווי החיים היום יומי הרגיל. זאת בניגוד לציורי דומם עמוסי סמלים, לציורי נוף או לציורים של נושאים דתיים.
החבורה, המצויירת במלוא כשרונו של ואן-ליידן לתמרן עם מסות גדולות של צבעים, משחקת עם מטבעות זהב. אפשר ללמוד מכך שהמשחק המתנהל הוא סוג ידוע של משחק פוקר עתיק.
"משחק הקלפים" שצייר Pieter de Hooch בשנת 1658 נמצא בווינדזור והוא אב טיפוס לציורי פנים-בית בורגני של ארצות השפלה. השחקנים עסוקים במעשיהם בתוך חדר מוצל שמעבר לו נמצא חלל שטוף אור בהיר מאד.
האור החודר לחדר משתבר באינספור צורות על המשטחים השונים בחדר, למשל על אריחי הריצפה והקירות.
בצפון צרפת, באותה תקופה, עבד George de la Tour, צייר שהושפע מאד מ-caravaggio ואשר רוב יצירותיו אבדו מאז. בציור שחקני הקלפים שלו המוצג בפריס, יש התרחשות שבגרסאות שונות היתה תמיד חביבה על הציירים:
צעיר עשיר וגנדרן, נוצה בכובעו, נופל ברשתה של אשת חצר הוללת, אשר יחד עם מאהבה הנוכל המסתיר קלף מאחורי גבו, ובעזרת המשרתת המזדרזת למזוג עוד ועוד יין, מרמים במשחק את הפתי העשיר וחסר הנסיון.
לציור הזה, כמו לציורי משחק קלפים בדרך כלל, יש כמובן מסר של הטפת מוסר לצופה.
על קיומו של מסר המגנה את חיי ההוללות והמשחק אפשר ללמוד גם מציורו של Theodore Rombouts , אנטוורפן, בו קבוצת השחקנים מתקיימת ללא רקע, בחלל סתמי, מנותקים מהחיים הרגילים ושקועים במשחק.
העיוות המוסרי של העיסוק שלהם מתבטא גם בעיוות של פניהם וגופם. הדמויות הן מכוערות וגרוטסקיות. כמו כל החוטאים, דמויות אלה אינן מודעות לכיעורן חיצוני והפנימי.
הצייר הנחשב הגדול מכולם, פול סזאן, צייר מספר פעמים אנשים המשחקים בקלפים. הציור כאן הוא דוגמא נפלאה להישגו לעצב צורה מתוך צבע. הוא מרתק אותנו בציור שרק בהתבוננות חוזרת מגלה את פשר משיכתו:
הציור הוא כמעט פשוט, כמעט סימטרי לגמרי ומאוזן, לכאורה לא מתרחשת בו דרמה כלשהי.
אדם אחד יושב מול אדם אחר, והכל מחולק לשניים על ידי בקבוק הניצב בדיוק באמצע החלל שביניהם. אך פרטים רבים צצים ומפרים את האיזון המדומה, החל מצבעי הבגדים המתחלפים בין שני השחקנים, בתנוחות השונות שלהם המייצגות את מצבם ליד שולחן המשחק וכלה בכיוון של הקווים ברקע שהוא שונה בכל צד של התמונה.
השניים גם אינם נמצאים בקו אחד יחסית לשפת התמונה, מה שמוסיף למתח השורר בחדר הפשוט כל כך אך הגדוש בצבעוניות קשה להגדרה.
טולוז-לוטרק הוא תמיד צייר משעשע מאד. כמו ואן-גוך הוא אמן שמדבר בנק ללבו של כל אחד.
בציור שלו משנת 1897 יש משחק צבעים פשוט, מקורי ונועז באדום ולבן. שתי דמויות כאילו מצולמות ממרחק, שן ברור שאלה נשות שעשועים חסרות חשיבות השקועות בבזבוז זמן בהמתנה לשעשועים בלתי חשובים.
רק חלק קטן של החדר נגלה לעינינו, אך אנו קולטים מתוך המעט הזה את מלוא הסביבה של הסלון הפריזאי הדחוס.
הסצינה כולה היא אותנטית ואמינה מאד ואוירת המקום מועברת לצופה ללא כל חפצים מתווכים, אלא רק באמצעות הצורות בחלל.
הצייר בן זמננו פרננדו בוטרו Botero הוא יליד קולומביה. דמויותיו השמנות, בעלות הפרופורציות המוגזמות, מזכירות את מוצאו הדרום אמריקני, על הפסלים הקולומביאנים העתיקים של היבשת הזאת.
את דמויותיו הוא שותל בדרך כלל בתמונות דיוקן ובמצבים רגילים ביותר, מה שמבליט מאד את המוזרות של הדמויות.
אז מעתה, עקב ההגבלה בחוק של תשלומים מארצות הברית, אי אפשר יותר לשחק במשחקי קזינו לסוגיהם באינטרנט שם.
אבל לא הייתי מהמר על זה.
מיליוני המהמרים שדרכם למשחק נחסמה אולי יעדיפו מעתה את ההתבוננות בציורים הנפלאים, המתארים אותם כשהם מתמכרים לחולשותיהם.
אבל גם על כך לא הייתי מהמר!
__________
ראו: שחקני קלפים בגלריה לאומנות הציור
תודה למי שיקליק על האייקון של פייסבוק
|
|
|