עמוד 12



שנה שניה * גיליון מס' 11 ינואר-פברואר 2001

אינטר-עט ARNONA מגזין של נדלן ומיסוי מקרקעין




סיווג שונה בקביעת ארנונה ל"רשת שיווק"
ואפלייתה בגין חוסנה הכלכלי אל מול עסקים אחרים

הערות לה"פ 167/00 הום סנטר נ' עיריית עפולה *



א. העובדות

המבקשת הינה רשת שיווק בעלת נכס המשמש אותה לממכר מוצריה. המשיבה חייבה את המערערת בארנונה לשנת 2000 ע"פ תעריף של "סניף/רשת שיווק".

המערערת טענה, כי הנכס נכנס בגדר הגדרה אחרת בצו הארנונה והוא "עסק מכל סוג אחר" ולפיכך יש לחייבה בתעריף לפי הגדרה זאת. לטענתה, על יסוד סעיף 8(א) לחוק ההסדרים במשק המדינה, סיווג לצורך ארנונה, אמור להיקבע ע"פ מיקום הנכס והשימוש בו ולא ע"פ זהות הבעלים או אופי הבעלות.

המשיב טען, כי צו הארנונה רשאי להתחשב בתכונות של המשתמש בנכס ולא רק באופי השימוש שנעשה בו.

ב. פסק דינו של כבוד השופט נ' ממן

ראשית יש לבדוק, האם חוק ההסדרים שינה את עקרונות קביעת הארנונה. למרות שחוק ההסדרים ביטל את ההוראות העוסקות בארנונה, אשר הופיעו בפקודת העיריות, עדיין רחוקה המסקנה, אליה מבקשת להגיע המבקשת, בנוגע להתעלמות מפסיקת בתי המשפט, אשר ניתנו בהתאם להוראות שהיו קבועות בפקודת העיריות, לפיכך הפסיקה הקודמת ישימה גם היום.

חוק ההסדרים ביטל את הוראות פקודת העיריות, הדנות בהטלת ארנונה, אך זאת לא לשם ביטול ההוראות לגביית ארנונה, שהופיעו בפקודת העיריות, אלא לשם העתקת ההוראות לתוך מסגרת סטטוטורית חדשה חוק ההסדרים ותוך מספר שינויים:

1. המחוקק, לא רק שלא נטל מידי הרשויות המקומיות את הסמכות לגביית ארנונה אלא בניגוד למצב שהיה לפני חקוק חוק ההסדרים, בו המועצה הייתה רשאית להטיל ארנונה, כיום הטלת הארנונה הינה חובה על המועצה.

2. ההנחות והפטורים יקבעו ע"י השרים והכנסת בלבד.

3. שרי האוצר והפנים הוסמכו לקבוע סכומים מזעריים ומרביים לארנונה הכללית, אשר תוטל על כל אחד מסוגי הנכסים.

4. ההוראה אוסרת שינוי סיווג של נכס שנעשה בו שיפוץ באופן שיש בו העלאת סכום הארנונה.

מהאמור לעיל עולה, כי למחוקק לא הייתה כוונה להביא שינוי מהפכני בדיני הארנונה, כפי שנשתרשו בהוויה המוניציפלית ועוגנו בשורה של פסקי דין עקרוניים של ביהמ"ש העליון.

השוואה של סעיף 8 לחוק ההסדרים ותקנה 3 לתקנות ההסדרים מול סעיף 275 לפקודת העיריות מגלה, כי לעניין המבחנים לסיווג בניין שאינו משמש למגורים, המבחן היחיד שהתווסף בתקנות משק המדינה, אשר לא היה קיים בפקודת העיריות הינו מבחן המיקום, אשר התווסף למבחני: סוג הבניין, השימוש ויחידת השטח. אולם, גם אבחנה זו אינה מדויקת, שכן מלשונו של ס' 275 לפק' העיריות ניתן ללמוד, כי שיעורי הארנונה יכולים להיות שונים לגבי סוגים שונים של נכסים ומדורגים לפי שימושם של הנכסים.

מכאן, שגם ע"פ פקןדת העיריות אחד הקריטריונים שיכלה הרשות המקומית להביא בחשבון הינו השימוש בנכס. ואכן הפסיקה מלמדת (בג"צ 345/78 [ירדניה], בג"צ 1355/93[ועד המעקב]), כי מרכיב השימוש היה רלוונטי לצורך הטלת הארנונה גם בתקופה שלפני חוק ההסדרים והינו רלוונטי גם היום. זאת, בשינוי אחד בלבד, לפיו חייבת העירייה להתחשב במרכיב זה.

הטלת תעריף ארנונה גבוה על גופים גדולים

בצד סמכותה הרחבה של העירייה להשתמש במבחנים השונים לפי שיקול דעתה, התעוררה השאלה, האם ניתן להטיל ארנונה גבוהה על גופים מסוימים, כגון: בנקים, חברות ביטוח וכו'. התשובה לכך ניתנה בפס"ד ירדניה. אלא שלצורך המקרה דנן, יש לבדוק את ההלכה משני אספקטים: 1. האם היא חלה אך ורק על בנקים וחברות ביטוח. 2. מהו טעם ההלכה והאם ניתן לעשות בה שימוש גם לעניין חיובה של המבקשת במקרה דנן.

האם ניתן להחיל את ההלכה אף על המבקשת

כב' השופט לנדוי בפס"ד ירדניה קבע, כי הסיבה להטלת הארנונה הגבוהה על בנקים וחברות ביטוח הינו עקב מצבן הכלכלי הטוב והכנסותיהן הגבוהות. לפיכך, ניתן להגיע למספר מסקנות:

א. ניתן לקחת בחשבון את מצבו הכלכלי של המחזיק בנכס.

ב. העיריות קבעו לבנקים וחברות ביטוח קריטריון משלהן לגובה תשלומי הארנונה ואין לראות בכך אפליה אסורה.

ג. שיקולי חלוקת נטל הארנונה בין מחזיקי הנכסים השונים בתחומי העירייה.

ד. אין לערוך אבחנה מלאכותית בין מהיות השימוש בנכס לבין זהות המשתמש בו.

לפיכך, אין כל עילה לסבור, כי הלכה זו יוחדה אך ורק לבנקים ולחברות ביטוח ועל פי היקפה ונימוקיה היא ישימה בכל מקרה שסווג הארנונה ושיעורה הקבועים גם על יסוד מבחנים חורגים מהשימוש הפיזי בנכס.

טעם ההלכה

האם העובדה, כי עתה, בתקנות ההסדרים, מחויבת הרשות המקומית להתחשב ב"שימוש" שנעשה בנכס מבטל את הלכת ירדניה? התשובה לכך שלילית. יש לבחון את המושג "שימוש" במספר היבטים: שימוש פיזי וכן שימוש כלכלי. מבט מעמיק בהלכת ירדניה מגלה, כי בדיקה מקיפה של הפעילות הכלכלית בנכס נותן אפשרות להתחשב בהיבטים נוספים של המחזיק כגון איתנות כלכלית, צורת התאגדות וכו' - על פיו יש לקבוע השימוש בנכס.

מתוך האמור נראה, כי מאפייני הפעילות הכלכלית של המבקשת בנכס מהווה לכשעצמם היבט של יסוד "השימוש" בנכס והוא העושה את השוני בין רשת שיווק לבין חנות פרטית רגילה.

מספר ממאפייני הפעילות הכלכלית המבדילים בין רשת שיווק לבין חנות רגילה:

1. גודל הנכס לרוב עסק השייך לרשת שיווק גדול יותר מחנות רגילה המוכרת מוצרים דומים.

2. מיקום הנכס סניפים של רשתות שיווק ממוקמים לרוב במרכזים מסחריים גדולים.

3. מספר העובדים לרוב מספר העובדים בסניף של רשת שיווק גדול בהרבה ממספר העובדים בחנות פרטית.

המשיב טוען, כי חלק מהשיקולים בגינם סיווג את הנכס במדרגת ארנונה גבוהה יותר הינה האיתנות הכלכלית של המבקשת. אין פגם בשיקול זה. נתון זה מהווה חלק מהגדרת המונח "שימוש" במובן הרחב.

הבקשה נדחתה ביום 23.1.01.

ב"כ המבקשת: עו"ד פלג. ב"כ המשיבה: עו"ד גורן.

___________________

* באדיבות "מס פקס" העיתון המקצועי לענייני מסים, טלפון 036163929 פקס 036163989




recommend



אינטר-עט ARNONA עמוד השער של מגזין נדלן ומיסוי מקרקעין


הפורטל לנדלן ןלמיסים בישראל