עמוד 3

אינטר-עט ARNONA מגזין של נדלן ומיסוי מקרקעין

אינטר-עט ARNONA מגזין של נדלן ומיסוי מקרקעין




אנקת גבהים

ב- 11 בספטמבר 2001 קרסו שני מגדלי התאומים בניו-יורק לאחר התקפת טרור. התמוטטות המגדלים עלתה לסדר היום העולמי את סוגיית גורדי השחקים. מהן הסיבות לבנייה לגובה ואילו בעיות היא מעלה? מהי המשמעות הציבורית של בנייה זו ומה יהיה עתידה? מי הם הבניינים הגבוהים ביותר בעולם ומה מקומה של ישראל על מפת הבנייה לגובה?

מאת בתיה שורר



הסיבות לבנייה לגובה

יש מספר סיבות לבנייה לגובה:

  • הנצחת התרבות האנושית גורדי שחקים הם הכנסיות והקתדרלות של המאה העשרים.

  • הצגת דימוי של הצלחה מדינה שמציגה לראווה את גורדי השחקים שלה, מאדירה בכך את האגו הלאומי שלה ומצהירה על המשאבים הטכנולוגיים והאנושיים שלה.

  • רצון לנצל כל טכנולוגיה חדשה בנייה לגובה נותנת ביטוי להישגים טכנולוגיים ועונה על הדחף לנצל את כל הכלים העומדים לרשות האדם.

  • ביטוי ליוזמה פרטית ושאפתנות יזמים, מהנדסים ואדריכלים מנתבים את ממונם, כישוריהם ויצירתיותם לבנייה לגובה.

TokyoCityHall
Tokyo City Hall

  • פיתוח עירוני מואץ ורצון לנצל את ערכי הקרקע הגבוהים במרכזי הערים - בעולם המערבי מאפיינת הבנייה לגובה את הערים המרכזיות. הרשויות רואות את הבנייה לגובה כהזדמנות לפיתוח העיר. בנייה זו מאפשרת הגדלת צפיפות נכרת, שיש לה השפעה ישירה על שווי הקרקע. מהגדלת שווי הקרקע הרשות נהנית ישירות באמצעות היטלי השבחה ובעקיפין על ידי ניצול טוב יותר של התשתיות העירוניות.

מהי בנייה לגובה?

המושג בנייה לגובה הינו יחסי, סובייקטיבי ומשתנה ממקום למקום. בשנת 1890 הוגדר גורד שחקים כבניין בעל 10 קומות בלבד.

המועצה האמריקנית למבנים גבוהים, מגדירה בניין גבוה כשונה מהמבנים הרגילים סביבו, דבר שמתבטא בתכנון האדריכלי, ההנדסי, בתפקודו ובאחזקתו. הבנייה לגובה חריגה בקנה המידה ובנפח שלה ביחס למרקם העירוני.

חוק התכנון והבנייה בארץ מגדיר בניין רב קומות ככזה המתנשא ל - 27 מטר מעל מפלס הכניסה.




New York Tribune building, 1873, Richard Morris Hunt, architect

NYTribune1873

4 גישות בבניה לגובה

  • ריכוז מגדלים במקבצים מגובשים - צורת בנייה שאופיינת למרכזי עסקים גדולים בערים הגדולות בצפון אמריקה, תוך יצירת קו רקיע ונוף דרמטי.

  • פיזור אקראי של מגדלים - אופייני להתפתחות מהירה לא מכוונת ובלתי ברורה, האופיינית לערי מזרח אסיה. דוגמה טובה לכך היא העיר טוקיו ביפן.

  • איסור בניית מגדלים במרכזים היסטוריים - אופייני למרבית ערי אירופה המערבית, שבמקרים רבים אסרו כלל על בנייה לגובה במרכזי הערים, כדי לשמר את המרקם ההיסטורי של העיר.

  • מגדל בודד כנקודת ציון מבודדת בעיר או מחוצה לה - דוגמת העיר אוסקה שביפן.

הבעיות

בנייה לגובה מעלה מספר בעיות :

  • ההשקעה - הקמתם של גורדי שחקים כרוכה בעלויות רבות. מגדלי פטרונס בקואלה לומפור הוקמו בעלות של כ- 1.6 מיליארד דולר. מגדל סירס בשיקגו הוקם ב- 150 מיליון דולר והתאומים במנהטן הוקמו בעלות של 400 מיליון דולר.

PalaceofCulture
Palace of Culture, Warsaw
  • התכנון - יש הכרח לגבש אסטרטגיית תכנון עירונית שמטרתה להגדיר אזורים שמיועדים לבנייה לגובה. כמו כן, דרושה ראייה מערכתית כוללת, שבה משתלבת הבנייה לגובה בהתאם ליצירת תשתיות כגון: נגישות, חניה, שטחים פתוחים, שימושי קרקע ועוד. על המתכננים לדאוג שהמבנה יתאים לסביבה כולה, היות שבניין גבוה משפיע לא רק על מי שמתגורר בו, אלא גם על בניינים סמוכים ועל עוברי אורח. לעתים קרובות הבניין מצל על הרחוב או מפריע לצפות. יש לזכור, שבניין גבוה בולט מעל העיר ונראה מכל מקום. אם הוא מכוער, הוא הופך להיות מטרד לדורות.

  • בניה ייחודית - המהנדסים והאדריכלים ניצבים בפני בעיות שמביאה אתה בנייה שהיא חריגה בקנה מידה שלה ובנפח שלה. צריך ליצור בניין יציב מספיק שיחזיק מעמד בפגעי טבע והזמן. כך למשל למגדלי התאומים היה שלד גמיש, שאיפשר להם תנועה של כמטר לכל צד ברוח חזקה. בנייה לגובה מחייבת ציוד ומומחיות מיוחדת.

  • אחזקה - הבניינים הגבוהים דורשים טיפול יומיומי ואחזקה שוטפת בכל הקשור למערכות המופעלות בהן - מערכות מיזוג אויר, מעליות, ניקיון - לדוגמה, לניקוי מגדלי פטרונס נדרשים שלשה חדשים (לניקוי כל בניין). כמו כן דרושים שירותים מיוחדים לטפל באלפי אנשים המגיעים למקום. בכל אחד ממגדלי התאומים בניו-יורק היו 104 מעליות, 21,800 חלונות וכ- 4,000 מ"ר משרדים בכל קומה.

  • תקשורת - גורדי השחקים, בנייני המשרדים שבהם, אמורים לספק את צרכי אנשי העסקים ולכן הם צריכים להיות מצוידים בטכנולוגיה המתקדמת ביותר ולבנות לפיה תשתיות תקשורת מתקדמות של מחשבים, טלפונים, אינטרנט מהיר, ועידות וידאו ועוד.

הבניינים הגבוהים בעולם - עשרת המופלאים

כיום, מזרח אסיה נמצאת בצמרת גורדי השחקים בעולם. הבניין הגבוה ביותר בעולם כיום, הם "מגדלי פטרונס" בקואלה לומפור שבמלזיה, שבנייתם הסתיימה ב- 1966 וגובהם 452 מטר.

PetronasTower
Petronas Tower

בזכות האנטנות הגבוהות שלהם הם הצליחו לעבור את מגדל סירס בשיקגו, שגובהו 443 מטר.

SearsTower
Sears Tower

מגדלים אלה אינם המבנים הגבוהים בעולם – לתואר זה זכאים כמה ממגדלי הטלוויזיה ברחבי העולם. למשל מגדל CN בטורונטו, קנדה, שמתנשא לגובה של 553 מטר, ומגדל הטלוויזיה שנמצא בפארגו, צפון דקוטה והמתרומם לגובה של 629 מטר.

במקום השלישי בבנייה לגובה ניצבו עד לפני חודש מגדלי התאומים בניו-יורק. גובהם היה 417 מ'.

במקום הרביעי נמצאים שלושה בניינים בסין ואחד בטיוואן, המתנשאים לגובה של 382 מ'.

JinMaoTower
Jin Mao Tower, Shanghai, China

במקום החמישי נמצא האמפייר סטייט בילדינג בניו-יורק, גבהו 381 מטר. כיום הוא הבניין הגבוה ביותר בניו-יורק.

במקום השישי נמצא מגדל טי. סי. בקאו סיונג טיוואן שגבהו 348 מטר.

במקום השביעי נמצא בניין אמוקו בשיקגו, שגובהו 346 מטר.

במקום השמיני נמצא מרכז ג'ון הנקוק בשיקגו, המכיל 50 קומות משרדים ומעליהם 48 קומות של דירות מגורים.

במקום התשיעי כיכר שון הינג בשנצן, סין, שגבהו 330 מטר.

במקום העשירי נמצא סקיי סנטרל פלאז'ה, גואנגזו, סין שגבהו 323 מטר.

נראה שבעתיד הקרוב ייבנו בניינים שגובהם יעלה על בנייני פטרונס. ששת המועמדים המרכזיים לזכות בכתר "הבניינים הגבוהים ביותר בעולם" הינם:

  • מגדל ה- MTR בקאולון, הונג קונג, עתיד להתנשא לגובה של 574 מטר. בהונג קונג יש 3 מגדלים שגובהם עולה על 300 מטר כל אחד, ובתכנון יש 3 נוספים לפחות.

  • בעיר שנחאי שבסין הולך ונבנה בניין שעתיד להגיע לכ- 130 קומות, כמעט 600 מטר, בזמן שיתנשא לגובה של למעלה מחצי ק"מ.

  • בלב הדאון טאון של שיקגו מוקם אחד המונומנטים המרשימים של התקופה, בניין בגובה של 472 מטר, כשהאנטנות בגג הבניין יתנשאו לגובה של עוד כ- 100 מטר. הבניין יכלול 13 קומות של חנייה לכ- 800 כלי רכב, 30 קומות משרדים, 360 דירות מגורים ב- 40 קומות ומספר קומות שתפקידם יהיה לאכלס את מערכות התקשורת המתוחכמות שיהיו במבנה.

  • מגדל גרולו במלבורן, אוסטרליה, עתיד להתנשא לגובה של 560 מטר. הפרוייקט נעצר כרגע בשל בעיות מימון.

  • מגדל סאן פאולו בברזיל שעתיד להתנשא לגובה של 494 מטר. רוחבו של המגדל יהיה כחצי מגובהו.

  • בג'בלפור שבהודו מתוכנן מגדל שעתיד להתנשא לגובה של 667 מטר, כ- 200 קומות. המגדל מיועד לשמש בית לכ- 100,000 מלומדים בעלי ידע בתורת הודו העתיקה, שיתרגלו מדיטציות במקום וייצרו "אחידות בתודעה העולמית" באמצעות מדיטציה טרנסנדנטלית. על פי תורת המהרישי מהאשי יוגי שבשני הבניינים (בסאן פאולו ובג'בלפור) הוא שותף תרגול משותף של לפחות 200 איש בעלי ידע גבוה במדיטציה, במקום מסוים על פני כדור הארץ, יביא להפגת המתיחות והאלימות שבו.

CanadaTower Canada Tower TourMontparnasse Tour Montparnasse

יש לזכור, שבכל הקשור לבנייה של גורדי שחקים, מפגרים האירופאים אחר האמריקאים והאסיאתיים, מגדל אייפל, שהוא המבנה הגבוה ביותר בצרפת גובהו 321 מטר בלבד. בניין הומרז בנק בפרנקפורט שבגרמניה, יגיע ל 298 מטר בלבד.

ובישראל?

ישראל עדין רחוקה מארה"ב ומהמזרח הרחוק בכל מה שקשור לבנייה לגובה, אך מתחילה להתקרב לממדי המגדלים האירופאיים.

tel aviv
מבט על הבניינים הגבוהים בתל-אביב

היסטוריה

המגדל הגבוה ביותר בעיר תל אביב היה מגדל מאיר "כל בו שלום". בשנות ה- 80 החלו לצוץ מגדלים באזור הבורסה ברמת גן, וכדי לא לפגר במרוץ אחר הבנייה לגובה, אישרה עיריית תל אביב אישורי בנייה לגובה באזור הקרוב לנחל איילון, ומאז החל קו הרקיע של תל אביב להשתנות. בעלי עסקים החלו לצאת ממרכז העיר ולרכוש משרדים במגדלים, כשהם נהנים מהגישה הקלה וחניוני הענק שמספקים המגדלים.

כיום

המגדלים שהפכו לסמל של תל אביב בשנים האחרונות הם מגדלי מרכז עזריאלי, שממוקמים על נתיבי איילון בצומת דרכים מרכזית בין דרך השלום לדרך פתח-תקווה.

שלושת המגדלים (כיום קיימים רק שניים) העגול המרובע והמשולש משלבים יסודות קלאסיים ומודרניים והשימוש בשלוש הצורות הגיאומטריות יוצר מבנה חזק ואחיד, שמעצב מחדש את קו הרקיע של תל אביב.

המגדל העגול - גובהו 187 מטר ובין 50 קומות ובכל קומה כ- 1,500 מ"ר. בבניין פועלות 12 מעליות נוסעים מהירות, מעליות שרות ושתי מעליות שרות פנורמיות לחניון ולקניון. על גג במגדל פועל מנחת מסוקים. בקומה ה- 42 יש מרכז מבקרים עם אמצעי תצפית חשים ונשקף ממנו נוף פנורמי של כל האזור מדרום לצפון, והים !

המגדל המשולש מתנשא לגובה של 169 מטר, יש בו 46 קומות כאשר בכל קומה כ- 1,400 מ"ר. במגדל 10 מעליות מהירות ומעליות שרות.

azrieli

המגדל המרובע עתיד להתנשא לגובה של 154 מטר ויהיו בו 42 קומות. בבניין יהיו 8 מעליות ועל חצי משטחו צפוי להבנות מלון מרשת המלונות מרידיאן.

מבחינת נגישות, מרכז עזריאלי ממוקם היטב. נתיבי איילון מגיעים עד לחניון. במגדלים פועלת תחנת מוניות פרטית ן- 33 קווי אוטובוס מגיעים אליו. בנוסף, לצד המרכז נמצאת תחנת רכבת צמודה המחוברת למגדלי המשרדים על ידי גשר מקורה, ומי שרוצה להגיע למקום במסור מחכה לו מנחת מסוקים על הגג.

התואר "גורד השחקים הגבוה ביותר במזרח התיכון" יינתן לפרוייקט "בית נצבא" הבניין יתנשא לגובה של 245 מטר ויכלול 65 קומות, בהשקעה של כ- 90 מיליון דולר.

מתחרה נוסף על תואר זה הוא מגדל "אוסיף שער העיר" ברמת גן. עם סיום בנייתו יתנשא הבניין לגובה של 65 קומות מעל מפלס הכביש ויהיו בו 6 קומות של חנייה תת קרקעית.

מגדלים גבוהים אחרים בעיר תל אביב הינם בית רובינשטיין בעל 29 קומות, בית פלטיניום במתחם הקריה בתל אביב, ומגדל לוינשטיין בדרך פתח-תקווה.

מה יהיה עתידה של הבנייה לגובה?

התנגשות מטוסי נוסעים במגדלי התאומים בניו יורק פגעה קשות ביוקרת הבניינים הגבוהים. נראה שמעט חברות תהיינה מוכנות לשכור משרדים בקומות הגבוהות של גורדי השחקים.

twins

בארץ, שגרירות הולנד ביטלה שכירת משרדים בבנייני עזריאלי, וגם בפרוייקטים גבוהים אחרים מתקשים לסגור עסקאות.

ההשפעה המיידית של הפיגוע בארה"ב היא על רוכשי ושוכרי שטחים במגדלים. קונים ושוכרים פוטנציאליים חוששים לעבור למגדלים ומתחילים להעריך בנייה על הקרקע.

בתכנון גורדי השחקים לקחו המהנדסים בחשבון רוחות חזקות וגשמים, ואפילו רעידות אדמה. אך לא חשבו על חדירת מטוסי סילון עם מכלי דלק מלאים שום גורד שחקים לא יכול לעמוד בהתפוצצות כזו, אי אפשר לתכנן גורדי שחקים כמו כור גרעיני.

World Trade Center

קריסת בנייני התאומים תשמש ציון דרך בתקנים ובשיטות בנייה חדשות. סביר להניח שייראו חומרים חדשים בבנייה לגובה, חומרים שמשתנים כשהסביבה משתנה, בעלי "זיכרון צורה". הטכנולוגיות האלו כבר קיימות בפרוייקטים צבאיים סודיים. למשל, בטון שחש בבקיעים ומתקן את עצמו באמצעות חיישנים שמזהים פגיעה ומשחררים חומרים כדי לסתום את הבקע בזמן אמת.

טכנולוגיה נוספת היא זו של רשת פלדה בתוך בטון, שמונעת התמוטטות, כמו בכורים גרעינים.

גם אסטרטגיות הבנייה ישתנו. עד היום לא ניצלו את עומק האדמה, היום יש תכניות לבנייה לעומק, שהן יקרות יותר מבנייה לגובה, אבל בטוחות יותר. מי שמוביל בתחום זה הם היפנים, שבונים ערים שלמות מוארות באור טבעי מתחת לאדמה. במקום בנייה לגובה - ייתכן שתהיה בנייה נמוכה.

אכן, אנקת גבהים.

_________________________

links

skyscrapers

19th Century Architecture

How Skyscrapers Work

Skyscrapers - Great Buildings Online

All About Skyscrapers

the Skyscraper Museum




recommend



אינטר-עט ARNONA עמוד השער של מגזין נדלן ומיסוי מקרקעין


הפורטל לנדלן ןלמיסים בישראל