עמוד 3

אינטר-עט ARNONA מגזין של נדלן ומיסוי מקרקעין

אינטר-עט ARNONA מגזין של נדלן ומיסוי מקרקעין




כשנמות יקברו אותנו

כיצד נבחרים אתרי הקבורה בארץ, ואילו סוגי קבורה קיימים? מי הם הבעלים של בתי העלמין בארץ, ומהי קבורה אזרחית? כל מה שרציתם לדעת והתביישתם לשאול

מאת בתיה שורר



קרקע לקבורה - משאב במחסור

במדינת ישראל הקטנה יש מחסור במשאבי קרקע, עלות הקרקע גבוהה, ומקשה למצוא קרקע למטרות שאינן מוגדרות למגורים, לתעשיה או לתיירות. בשימושי הקרקע השונים נלקחים בחשבון שטחים פתוחים ונופים שלא יופרעו על ידי בנייה. כל זה מדגיש את הבעייתיות שבמציאת קרקע שמיועדת לבתי עלמין, אשר בניגוד לשימושי קרקע אחרים - כאן לא ניתן לשנות את יעוד הקרקע. קרקע שיועדה לבית עלמין תשאר כזו לעולמים.

מינהל מקרקעי ישראל מעריך, כי מדי שנה מוקצים 170-150 דונם לקבורת כ- 35,000 נפטרים. בית עלמין המשתרע על 300 דונם נטו, גוזל, יחד עם שטחי ההפרדה הנדרשים מסביבו (על פי חוק התכנון והבנייה), כ- 900 דונם. כדי להבטיח חלקות קבר לאוכלוסיית איזור המרכז, המונה כיום למעלה מ- 2 מיליון נפש, נזדקק בשיטת הקבורה המקובלת לכ- 26 בתי עלמין ולכ- 24,000 דונם.

מערות קבורה

בימי הבית הראשון היתה נהוגה הקבורה המשפחתית - עצמות הנפטרים, בני משפחה אחת, היו נאספות יחד לכוך אחד. שיטת קבורה זו תואמת את הביטויים המקראיים "וישכב עם אבותיו" או "נאסף אל אבותיו".

בימי הבית השני חלה התפתחות במושג המוות - התפתחה האמונה בתחיית המתים ובעקבותיה הונהגה קבורה אישית בכוכים כאשר בכל כוך נקבר מת אחד בלבד. בתוך המערות הונחו סרקופגים (סרקופגים ביוונית פירושו "אוכל בשר") מאבן, ובתוכם הונח הנפטר לקבורה ראשונה למשך 12 חודש. לאחר מכן הועברו העצמות לכוך קטן חצוב בסלע או לגלוסקמה לקבורה משנית ("גלוסקמיאון" ביוונית פירושו "תיבה").

הגלוסקמאות הונחו על אצטבאות בכוכי הקבורה ועליהן נכתבו כתובות בארמית או ביוונית. לעתים עוטרו הגלוסקמות בעיטור דומה לעיטורי הקברים בירושלים.

בנוסף לשיטת הקבורה, מושפעת הארכיטקטורה של הקברים מסגנונות הבניה הרומי, המצרי והסורי אשר חדרו לארץ רק בתקופת בית שני.

השפעת האדריכלות הרומית ניכרת גם ברעיון ההלניסטי, לפיו יש להפריד בין הגוף לבין הנשמה לאחר המוות. לפיכך נמצא במספר קברים בנייה נפרדת של ה"קבר" שהוא המקום בו הונח הגוף, לבין "הנפש" שהוא ציון שנבנה על הקבר או לצידו וששם הוא מקום משכנה של הנפש.

חשוב לציין שלמרות העתקת הסגנונות הלא יהודיים, נשמר בכל הקברים העקרון של "לא תעשה לך פסל וכל תמונה" והעיטורים המופיעים הינם רק עיטורים גיאומטריים או עיטורים מעולם הצומח.

יד אבשלום
יד אבשלום

קבר זכריה
קבר זכריה

על אתרי הקבורה מתקופת בית שני נמנים: קברות הסנהדרין, קברות המלכים, קבר הלני המלכה, קבר יאסון וקברי נחל קדרון. כיום ידועות למעלה מ 700 מערות קבורה בירושלים ובסביבותיה, והן מצויות במקומות שהסלע רך יותר ומתאים לחציבה. יש מערות קבורה גם בבית שערים, בה נקבר רבי יהודה הנשיא ובה נמצאת "מערת הארונות" בה מצויים 135 ארונות קבורה חלקם מעוטרים, ומשערים שהייתה זו מערת קבורה של רבנים.

קישור - אתרי קבורה מתקופת בית שני

המאוזוליאום, מקום קבורתו של מלך פרס מאוזולוס (Mausollos), נמצא בהליקרנסוס (Halicarnassus) בדרום תורכיה
אחד משבעת פלאי תבל: המאוזוליאום, מקום קבורתו של מלך פרס מאוזולוס (Mausollos), נמצא בהליקרנסוס (Halicarnassus) בדרום תורכיה

ראיינתי את מר יהושע ישי מנהל חברה קדישא בתל אביב.

- מתי נוסדה חברה קדישא, מהו מעמדה המשפטי ומהו הגדרת תפקידיה?

בכל מקום היו לה גלגולים אחרים. בתל אביב, למשל, היא הוקמה לפני 160 שנה, והחלה בפעילותה כוועד הקהילה הספרדית שהוקם ביפו, עד שנרשמה כעמותה בשנת 1980.

יש כמה סוגים של חברות קדישא. יש הקשורות לרשויות המקומיות, אחרות קשורות למושבים או לקיבוצים, ויש חברות עצמאיות שמאוגדות כעמותות בלי כל קשר לרשות זו או אחרת. לכל חברה קדישא יש מספר חלקות קבורה הנתונות לתחום אחריותה, ושירותים נלווים המסופקים לה על ידי המועצה הדתית. בערים גדולות מנוהלות חברות קדישא באופן עצמאי על ידי המועצות הדתיות.

חברות קדישא פועלות לפי חוק שירותי ה דת היהודיים שנחקק בשנת 1971 וחוק הביטוח הלאומי משנת 1995, שקובע את הסדרי המימון לקבורה על ידי הרשויות. חברות קדישא מטפלות באחזקת בתי הקברות, מנהלות ומבצעות את ההלוויות. חברות קדישא מטפלות גם במקרים של אסונות ופיגועים, בקבורת חלקי גופות, בקבורת אלמונים וגלמודים, בזיהוי חללים ומשתתפות במערך החרום.

- מה המיוחד בתכנית מתאר ארציות (תמ"א) המתייחסת לבתי עלמין?

תמ"א 19 עוסקת בבתי עלמין. מאיזה מרחק ממקום מגורים ניתן לקבור, איך לגדר, איך לסמן. משרד הפנים ומינהל מקרקעי ישראל מחלקים ביניהם את התכנון הארצי והקצאת הקרקעות לצורך בניית בתי עלמין, זוהי תכנית שמטרתה להגדיר את המיקום של בתי העלמין. לגבי גוש דן הקצתה התכנית מספר אתרים שלמעשה קשה לבנות בהם בתי עלמין.

גן רווה הוא אתר ארכיאולוגי. באזור, השטח שהוקצה נמצא בתוך פארק איילון, המתכננים קבלו הוראה לשלב את בתי העלמין בתוך הפארק, אבל יש מתנגדים לתכנית. ב"גני עד" ליד המחצבה של ברקת עובדים עכשיו כדי להכשירו לבית עלמין, אך גם כאן הוגשו התנגדויות. בגעש יש אתר קרוואנים וחברי הקיבוץ מתנגדים. ברמת אביב ג' התושבים הגישו התנגדות.

- לפי מה בוחרים את אתרי הקבורה ואילו גורמים צריכים להלקח בחשבון?

אחד השיקולים בבחירת אתר קבורה הוא שזו תהיה קרקע שלא ניתן לעשות בה שום דבר בעתיד. אזורים כאלה אפשר למצוא בשולי מסילות רכבת ובאזור שדה תעופה סמוך למסלולי המראה. יש למצוא מקום שהקמת בית עלמין בו לא תפגע בתכנון האורבני, ומתוך התחשבות באוכלוסייה.

קיים ויכוח תמידי האם להקים בית עלמין רחוק ממקום ישוב, למשל בנגב, או קרוב למקום ישוב, כדי לאפשר למשפחות לפקוד את קברי יקיריהן. בתי הקברות טרומפלדור, קרית שאול, ונחלת יצחק מצויים בלב איזור מיושב. הקמת בתי עלמין דורש מהמדינה להביא את הציבור למודעות בחשיבות הקמתם כחלק מהסביבה האורבנית של הקהילה.

- מי הם הבעלים של קרקעות בתי העלמין?

חברה קדישא היא בעלת הקרקע של בתי העלמין. מרבית הקרקעות של חברה קדישא הן אדמות מדינה. אין קרקעות בחינם, ומינהל מקרקעי ישראל דורש את מלוא התשלום מחברה קדישא, בהתאם לחוות דעת שמאית. רק בישובים קטנים שמחליטים להקצות מהקרקע שלהם לקבורה חברה קדישא אינה משלמת תמורת הקרקע.

- האם חברה קדישא קונה קרקע גם מיזמים פרטיים?

לעתים כן, ואז חברה קדישא קונה את הקרקע במחירי השוק.

- האם ניתן להפקיע קרקע פרטית לצורך הקמת בית עלמין?

ניתן, אבל צריך לפצות את בעל הקרקע. שר האוצר מוסמך להפקיע קרקע.

- מי משלם עבור הפיתוח?

חברה קדישא מממנת מתקציב המדינה את הפיתוח. המדינה אינה תומכת בחברות קדישא העצמאיות, והן מממנות את עלויות הפיתוח מכספים שהן מקבלות ממכירת חלקות קבר.

- מה יקרה כשיגמרו השטחים הפתוחים לקבורה?

בחברה קדישא מאד חרדים מהמצב הזה. יש לזכור, כי עד היום הוקצתה הקרקע לקבורה במדינת ישראל בדמי חכירה סמליים, למשך 999 שנה. כדי לפתור את בעית המחסור בקרקע, פיתחו הקבורה הרוויה, הכוללת מספר שיטות:

  • קבורה זוגית - קבורה משפחתית, בה נקברים בני זוג זה מעל זה ובכך חוסכים כ- 50% מהשטח. אם בדונם אפשר לקבור 250 נפטרים, בקבורה זו ניתן לקבור 500 נפטרים. המקום העליון שמיועד לבן הזוג שעדיין בחיים והוא לא לשימוש מידי.

  • קבורה בקומות שיטת קבורה זו מבוססת על הקמת מבנים בני שלוש קומות או יותר ובתוכם "כוורות" לקבורת נפטרים. בבית העלמין בקרית שאול יש מבנה כזה.

  • קבורה מרובת נדבכים זהו עקרון שדומה לקבורה הזוגית, אם חופרים בור עמוק מאד ניתן להטמין כמה בני משפחה זה מעל זה, כשמעליהם מניחים מצבה משותפת אחת.

  • קבורה רמה זאת שיטה שמאפשרת קבורת שדה או קבורה זוגית, אחרי הקבורה יוצרים משטחי קרקע מלאכותיים על גבי עמודים מעל המשטח הראשון. היתרון הוא שהשיטה מאפשרת פיתוח בשלבים, מה שמקל על תזרים הוצאות הפיתוח. קבורה כזו יש בירושלים, בגבעת שאול, וניתן להגיע ל- 2000 נפטרים בדונם, לפי מספר הקומות ואופי הקבורה בכל קומה.

    הבעייתיות בסגנונות קבורה אלה היא ההתנגדות של המשפחות עצמן, שאינן מתלהבות מהרעיון, ויש צורך בהסברה. העלויות של המבנים הן כ- 5,000 ש"ח ליחידת קבר אחת. נוצר מצב, שאם המימון צריך לבוא מאזרח שרכש יחידת קבר עוד בחייו, עליו לממן את המקום של עצמו ושל 2 נפטרים אחרים. על כל 3 מקומות 2 הם בחינם, ואחד שהוא רוכש.

- מהם יתרונות הקבורה בשיטה הרוויה?

לשיטה זו יתרונות רבים. מנצלים טוב יותר את הקרקע, ואפשר להגיע כאן לצפיפות של עד 1,500 קברים לדונם. גם העלויות של הקרקע, הפיתוח והקבורה לכל יחידת קבר נמוכות יותר מקבורת שדה, וכמובן, לא צריך לחפש שוב אתרים חדשים לבתי עלמין. גם למלווים נוח יותר קל יותר להתמצא בבית העלמין כשמחפשים את הקבר של הנפטר, ומאחר שאזור הקבורה מקורה, לא צריך לסבול משמש בקיץ ומגשמים בחורף.

- היכן מתכננים הקמת בתי עלמין בשיטה זו?

קבורה זו יש בקרית שאול, בחולון, בהר המנוחות ובבית העלמין תל-רגב. באגף לתכנון ולפיתוח במינהל מקרקעי ישראל מכינים תכנית לבית עלמין "גני עד" באתר המחצבות הנטושות בברקת, ומתכננים אתר של 5 דונם בבית עלמין ירקון לקבורה רמה. חשוב שלא נשכח שבתי עלמין משמשים לא רק את המתים, אלא גם את החיים, ולכן צריך לנצל כל פיסת קרקע בדרך הטובה ביותר.

- מה עומד תחת הכותרת "בתי עלמין סגורים"?

יש בתי עלמין שמוכרזים מבחינה משפטית כ"בית עלמין סגור" למשל, בתי העלמין ביפו, בטרומפלדור, בחולון ובנחלת יצחק. המשמעות היא שחברה קדישא ממשיכה לתחזק את האתר, לגנן, ויש גם יחידות שניתן לקבור בהם תמורת תשלום. בית עלמין ירקון הוא היחיד באזור תל אביב, שניתן לקבור בו ללא תשלום, למעט בחלקות המוגדרות כחריגות.

- לפי אילו קריטריונים קוברים בישראל?

יש שלוש קטיגוריות: יהודים, גויים ומסופקים שיהדותם לא ברורה. כולם נקברים באותו בית עלמין אך בחלקות שונות. יש אוכלוסיות שגם במותם רוצות להקבר בסמיכות, ולכן חברה קדישא נענית לפניית קבוצות חלקת אנשי מחתרות, סופרים ועתונאים, נפגעי פעולות איבה, הורים שכולים, בני עדות שונות ועמים שונים המבקשים להיקבר ליד חבריהם או בני עדתם.

- למה אי אפשר להקבר בקרקע פרטית של אדם?

כל נושאי הקבורה מוסדרים על פי החוק, והחוק אינו מאפשר זאת. קרקע צריכה להיות מיועדת לקבורה, ולכן בקרקע שמיועדת למגורים או לחקלאות לא ניתן לקבור. במקרה של אריאל שרון, שבקש לקבור את אשתו בחוות השקמים, עשו שינוי ייעוד לקרקע וקידשו אותה, כי לבית עלמין קדושה מיוחדת.

קישור - חפירות ארכיאולוגיות של קברים עתיקים

- היכן קוברים מחבלים?

זה נושא שהצבא מטפל בו, ויש אתר מיוחד בגשר אדם.

- היכן קוברים אלמוני, גופות בלתי מזוהות וחלקי גופות?

נפטרים אלמונים נקברים בקבר רגיל ובניית המצבה נעשית בשיתוף עם המוסד לביטוח לאומי. חלקי גופות נקברים בחלקה מיוחדת. לפי ההלכה היהודית חייבים רק בהטמנה, ולכן אין צורך לבנות מצבה. המשמעות ההלכתית בנושא זה היא עניין הטומאה, ולכן חייבים לקבור.

- כמה עולה קבורה בישראל, ומהם שירות קבורה בתשלום?

המוסד לביטוח לאומי משלם לחברות קדישא את כל הוצאות הקשורות בעלויות יום הקבורה של הנפטר - העברה מהמקום שבו הוא נפטר לבית העלמין, הכנתו לקבורה, כריית הקבר, המלווים והחזן. על פי ההסדר, יש לשלם תורת לוויה שתעבור דרך בית הנפטר, תכריכי פשתן ועוד. אך ההוצאה הכבדה ביותר היא נושא הקרקע. אם רוצים שהנקבר ייקבר בחלקה ספציפית שמוגדרת בהסכם שלנו עם ביטוח לאומי כחריגה, כ- 10% מכל בית עלמין, אז החברה קדישא רשאית לגבות תמורתה תשלום.

- מדוע אין קוברים את הנפטר בארון?

קבורה בארון גוזלת 20% תוספת מהשטח הרגיל של הקרקע לקבורה. הלכה אוסרת ליצור הבדל בין נפטר לנפטר. מי שידו אינו משגת לא ייקבר בארון, ומי שיש לו אפשרויות ייקבר בארון?

- מהי עמדתך לגבי קבורה אזרחית ואלטרנטיבית?

אין לי בעיה עם זה. המטרה היא לכבד את רצון המשפחה, אנחנו לא מחייבים להגיד קדיש או לעשות קריעה. תלוי במשפחה איך היא מעונינת להיפרד מהנפטר, ומה הייתה אמונתו של הנפטר. המערכת הגיעה להסכמה בשנים האחרונות שיש ליצור מקומות לקבורה אזרחית אלטרנטיבית.

קבורה אזרחית בישראל

חוק הזכות לקבורה אזרחית חלופית נחקק בשנת 1996, והוא מעגן את זכות האדם לקבורה לפי רצונו ומצפונו. על פי החוק, בכל מקום שנפתח בית קברות אורתודוקסי, חייבים להקצות שטח לבית עלמין חלופי. כמו כן, יש להקצות שטח מיוחד לקבורה אזרחית גם בכל הרחבה של בית עלמין קיים. בפועל. הקצאת השטח מעוכבת בדרכים שונות, ועמותת "מנוחה נכונה" פועלת רבות מול הרשויות במאמציה לקדם נושא זה. בישובים שונים בישראל יש בתי עלמין אזרחיים.


בית עלמין בחיפה. צילום טוביה שגיב

בבאר-שבע - בבית הקברות שנחנך במרץ 99 הוכשרו בינתיים ארבעה מתוך 46 הדונם שהוקצו לבית העלמין לקבורה אזרחית. בית העלמין נמצא 100 מטר מחוץ לתחום העיר כדי שהמועצה העירונית והמועצה הדתית לא יוכלו להתערב בנעשה בו, וכ- 120 מתוך 600 הקברים המתוכננים לשטח זה כבר מוכנים. הקבורה תיעשה בשתי קומות. הקבורה האזרחית היא באחריותה של עמותת מנוחה נכונה. כל אזרחי המדינה רשאים להקבר במקום, אך רק לתושבי באר שבע ואזורי הדרום הקבורה היא חינם.

קישור - מנוחה נכונה, בית עלמין בבאר שבע

בעיריית תל-אביב החליטו על הקמת ועדה לטיפול בקבורה אזרחית בעיר. בשטח של 150 דונם שהוקצה להרחבת בית עלמין ירקון, הוקצו 10% לקבורה אזרחית.

בחיפה (תל רגב) הוקצה כבר שטח לבית עלמין חילוני, אך סלילת כביש הגישה אליו מתעכבת שנים אחדות עקב קשיים שמערימה העירייה.

בית העלמין בתל-אביב
בית עלמין בתל אביב. צילום טוביה שגיב

בירושלים יש תכניות ואותר שטח, אך גם הוא לא פותח עקב קשיים שמערימה העירייה.

תוכניות לחלקות קבורה אזרחית קיימות בבתי עלמין בהרצליה.

בטבעון, ברחובות ובנס-ציונה כפה בית המשפט על המדינה להקצות קרקעות לבתי עלמין, אך הרשויות המקומיות מערימות קשיים.

בקיבוצים ובמושבים שלהם חלקות קבר פרטיות (גבעת השלושה, נחשון ועינת) גובים ממי שאינו חבר בקהילתם ומבקש להקבר בשטחם תשלום של בין 5,000 לכ- 20,000 ש"ח. כאן ניתן להקבר גם בארון, לפי רצון המשפחה.

קישור - חופש, אלרטנטיבה לחיים חופשיים

קבורה בצה"ל

טקסי קבורה צבאיים בחלקות צבאיות שבבתי הקברות, מתקיימים לפי חוק בתי קברות צבאיים תש"י1950-, וכשמדובר ביהודים, הם נערכים כ "דת משה וישראל".

בעקבות הטענות שהועלו כלפי צה"ל, שמנע הלוויה צבאית חילונית של חייל שנפל בלבנון ונקבר בטקס אזרחי, הורה הרמטכ"ל שאול מופז לאגף כוח אדם בצה"ל באוקטובר 1998 לעדכן את פקודות המטכ"ל, ולאפשר לקיים הלוויות צבאיות במתכונת אזרחית.

קיימות שתי אפשרויות של קבורת חיילים לא יהודים. האחת קבורה בחלקה נפרדת, והשניה היא קבורה ב"דילוג" של קבר אחד מכל כיוון בחלקה הרגילה, לפי רצון ההורים. שר הבטחון, בנימין בן אליעזר הודיע שמיום 18/3/03 חללי צה"ל שאינם יהודים לפי ההלכה, ייקברו בחלקות הרגילות של בתי העלמין הצבאיים, לצד נופלים יהודים, תוך "סידורים מיוחדים" שמחייבת ההלכה. למשפחת החלל תינתן אפשרות לבחור בין קבורה בחלקה צבאית רגילה, לבין קבורה בחלקה נפרדת, בתוך בית הקברות הצבאי.

קישור - אחידות השורות: האם יש להתיר להורים שכולים להוסיף כיתוב אישי על מצבת בנם בבית קברות צבאי?

שריפת גופות

על השאלה האם ניתן בישראל לשרוף גופה ולפזר את עפרה לכל רוח השיב משרד הבריאות כי "למיטב ידיעתו, אין איסור בחוק לשריפת גופה בהסכמת האדם טרם מותו. כמו כן, אין איסור על הקמת קרמטוריום, אך יש חוקים הנוגעים לבנייה ותכנון, רישוי עסקים ומניעת מפגעים שעלולים לחול על הקמתו.

הרב זליג ברוורמן, הממונה על הקבורה במשרד הדתות, אינו מתלהב מהרעיון, וכך צוטט מפיו בעיתון "העיר" בפברואר השנה: "משרד הדתות לא נותן סיוע בנושא, כי שריפת גופה הוא מעשה אנטי יהודי". מבחינת החוק, אין מניעה, אך הנפטר לא ייקרא נקבר, משפחתו של הנפטר תקבל אישור פטירה מבית החולים, כמו במקרה של מי שתרם גופתו למדע, אבל הנפטר לא יירשם ברשימת נקברים.

מה לכהן בבית קברות

הצעה חדשנית לקבורה

לד"ר הנריק רוסטוביץ, עו"ד המתמחה בנדל"ן ומיסוי מקרקעין ועורך המגזין ARNONA הצעה יצירתית: "אני מציע לקבור את הנפטרים בכל מקום בו עוברים קוי מתח עליון. מתחת לקווים אלה אסור לבנות כ- 50 מטר מכל צד. רצועות קרקע אלה הם "מקום מת" מבחינה תיכנונית כמעט לכל שימוש אחר, מה שמאפשר לנצל רצועה ענקית לקבורה."

ממחלקת ההנדסה בעיריית ת"א שנתבקשה להגיב על הרעיון נמסר שהרעיון יצירתי ובעקרון הוא יכול לתת מענה טוב למציאת מקום קבורה, שלא "יתפוס" שטח שניתן לנצלו לצרכים אחרים. אלא שיש שתי הסתייגויות לנושא. האחת - יש שטחים שלא ניתן יהיה לנצלם, כי לפעמים קווי מתח גבוה עוברים לפעמים בפארקים, והשניה בחברת חשמל מדברים על העתקת קווי חשמל מתחת לאדמה, ואז לא ניתן יהיה לנצל שטח זה לקבורה.

ד"ר רוסטוביץ הגיב ואמר, כי מדובר בהעתקת קווי מתח רגיל ומתח גבוה, אבל לא בקווי מתח עליון.

בשנים האחרונות הושקעו מאמצים למצוא פתרונות לבעיות הקבורה, תוך שילוב מענה לחוק, להלכה ולמשאבי הקרקע המצומצמים של מדינת ישראל. רעיונות רבים עומדים על הפרק, ולכל אחד מהם מעלות ומגבלות, אבל על מגבלה אחת לא ניתן להתגבר - קרקע לא ניתן לייצר או לייבא.

מקורות וקישורים

קרקע רוויה: ניצול משאבי הקרקע לקבורה בישראל מאת יורם עבודי
עתים - יעוץ ומידע במעגל החיים היהודי
מאגר מקומות קדושים
אדריכלות של בתי עלמין




recommend



אינטר-עט ARNONA עמוד השער של מגזין נדלן ומיסוי מקרקעין


הפורטל לנדלן ןלמיסים בישראל