פסיקת בית המשפט ניתנה בערעור אשר הגישה חברת חבס, באמצעות עו"ד אילן
רובינשטיין ממשרד מלכה אנגלסמן ושות', על החלטת ביה"מ המחוזי בת"א, לפיה רשאית היתה עירית הרצליה לשנות את צו הארנונה ולקבוע כי תעריף
הארנונה עבור חניון הצמוד לבניין תעשיה, אשר נמצא בשימוש בעלי העסקים באותו בניין, יהיה גבוה מהתעריף החל על חניון הפתוח לציבור הרחב.
חברת חבס ואחרים נאלצו לעתור לבית המשפט, לאחר שבשנת 1998 שינתה עיריית הרצליה בצווי הארנונה את תעריפי
הארנונה ל"חניון" בבנין.
השינוי אותו ביצעה העירייה הינו הוספה לסיווג "חניון" את המילים: "פתוח לציבור הרחב", כך שחניון בבניין תעשיה, כדוגמת חניון
חבס, המשרת את דיירי הבנין, הוצא מסיווג זה וסווג לפי תעריף גבוה מזה של חניון הפתוח לציבור הרחב. העירייה טענה, כי ניתן אף לחייב בגין אותו חניון
לפי התעריף החל על השטחים העיקריים בבניין, היינו לפי סיווג "תעשיה".
עו"ד רובינשטיין בא כוחה של חברת חבס ואחרים טען כי שינוי זה הינו שינוי מהותי ובלתי חוקי.
השופטת עדנה ארבל פסקה, כי "כאשר יש להכריע בין הפרט ובין הרשות, יש לבחור בפירוש המקל עם הנישום. פירוש זה הוא
פירושם של המבקשים, המחיל תעריף מוזל לצורך תשלום הארנונה אף על שטחי חניה המושכרים ושמורים עבור דיירי הבניין. בחירה בפירוש זה תואמת
לדעתי אף את ההגנה על קניינו של הפרט מפני התערבות שלטונית ומפני הטלתו של עול תשלומים כבד בהרבה ללא כל הצדקה".
השופטת ארבל קראה למחוקק להסדיר את עניין החניונים על-ידי יצירת הגדרות ברורות ומפורטות אשר יקבעו קריטריונים ברורים
לכל סיווג ויפחיתו את ההתדיינויות הרבות בנושא בין הפרט לרשויות. לעניין זה חשיבות יתרה כאשר מדובר במיסוי מוניציפלי וזאת על מנת לא ליצור מצב בו
כל עירייה מפרשת באופן שונה את החוק והתקנות ויוצרת סיווגים שונים בהתאם לפרשנותה. לדבריה, המטרה היא ליצור האחדה ככל הניתן בין הרשויות
השונות. פרשנות אחידה כפי שפורטה עשויה לקדם מטרה זו.
על פי פסק הדין, השינוי אשר ביצעה עירית הרצליה בצוויה בסיווג "חניון" בכך שהצרה תחולתו החל משנת 1998, באופן לפיו יחול
סיווג זה רק על חניון "הפתוח לציבור הרחב", הינו שינוי אסור, הסותר את "חקיקת ההקפאה" (חקיקה ה"מקפיאה" סיווגים ותעריפי ארנונה החל משנת
1985). טענת העירייה לפיה המדובר ב"הבהרה" בלבד, נדחתה.
לדברי עו"ד אילן רובינשטיין ממשרד עוה"ד מלכה אנגלסמן ושות', ביה"מ העליון שם דגש, ולא בפעם הראשונה, על כך
שהרשויות המקומיות לא תפגענה בנישומים ע"י שינוי סיווגי הארנונה ותחולתם בצורה זו או אחרת (לרבות בצורה של "הבהרה"). אם מעונינות הן בכך, עליהן
לפנות לשר הפנים ולשר האוצר לקבלת אישור לשינוי.
_________
רע"א 10643/02 חבס ח.צ.פיתוח (1993) בע"מ ואח' נגד עיריית הרצליה
כל הזכויות שמורות לחברת "י.ט.ב הוצאה לאור בע"מ" ולמשרד יגנס, טויסטר, בירן ושות', עורכי דין. פורסם לראשונה: כל יום - היומון לענייני תכנון ובנייה