ע"א 39/61 (המשביר בע"מ ואח' נ' מנהל הארנונה לפיצוי נזקי מלחמה, פ"ד טו 1765.), בעמ' 1769) כשם שאין עליו לפרשו לרעתו. טובתו של נישום אחד היא לעתים רעתו של נישום אחר. אין עליו לפרש את החוק באופן דווקני, כשם שאין עלי לפרשו באופן ליבראלי."
תכלית החקיקה, כמו גם שיקולים של צדק, מחייבים הטלת תשלום ההיטל על כתפי הנהנה מפירות המימוש, הוא הנושה המובטח. הוא הנהנה מתוצאת פעולת הוועדה המקומית לתכנון ובנייה וראוי לחייבו בהוצאות אותה פעולה. לא זאת אף זו, היות והחברה נמצאת בפירוק, המחלוקת תבחן תוך הקפדה על עקרונות מתחום חדלות הפירעון והנשייה הקולקטיבית.
זכויות כונס הנכסים בנכס
לטענת הוועדה המקומית לתכנון ובנייה, התנהלות כונס הנכסים מעידה על מהות זכויותיו במקרקעין ובעלותו המעשית בהם. לטענתה, מאז ניתן צו הכינוס, כונס הנכסים אחראי על הנכס, משלם הוצאותיו, מחזיק במלוא הזכויות ונוהג בו מנהג בעלים כלפי כל ומיוחד כלפיה. כונס הנכסים הוא שפנה לוועדה המקומית לתכנון ובנייה בבקשה לקבלת שומת ההשבחה בגין הנכס. הואאף מינה שמאי מקרקעין מטעמו ליתן שומה אחרת, לנהל משא ומתן עם נציגי הוועדה המקומית לתכנון ובנייה באשר לגובה השומה ולבסוף לחתום על שומה מוסכמת - משל היה נציג הבעלים. לטענת הוועדה המקומית לתכנון ובנייה עדות נוספת להיותו של כונס הנכסים הנישום הראוי ניתן למצוא בהחלטת ראש ההוצאה לפועל על מינוי כונס הנכסים. גם מחוזה מכר המקרקעין עולה, לטענת הוועדה המקומית לתכנון ובנייה, שכונס הנכסים נטל על עצמו תשלום היטל ההשבחה ובכך הודה שהוא הנישום הראוי לשאת בהיטל.
בהחלטת ראש ההוצאה לפועל מיום 21/6/05 למנות את כונס הנכסים אמנם הוטל על כונס הנכסים לוודא תשלומם של כל המיסים החלים על הנכס שבכינוס. אולם, אין ללמוד מכך חובה לפרוע חובות שאינם מוטלים על פי דין על קופת הכינוס. שאלה אחרת היא אם היטל השבחה הוא "מס המוטל על הנכס".
בסעיף 12.5 לחוזה המכר שנחתם בין כונס הנכסים לקונים נקבעה חובתו של כונס הנכסים כלפי הקונים לפרוע את כל המיסים וההיטלים לרשות המקומית ולוועדה המקומית לתכנון ובנייה, אולם הקביעה סויגה אך ורק למיסים "אשר חובת פירעונם על פי דין חלה על כונס הנכסים" ובהמשך נקבע "מובהר בזה בפירוש כי אין באמור בס"ק זה כדי לחייב את כונס הנכסים לפרוע את מה שאין חובה עליו לפרוע על פי הדין...".
במכתב מיום 26/6/06 פנה כונס הנכסים לוועדה המקומית לתכנון ובנייה לברר אם קיים חיוב בהיטל ההשבחה בקשר לנכס ומה גובהו. לאחר קבלת דרישת התשלום, על שמו, מינה שמאי מקרקעין מטעמו להגשת שומה אחרת ולחתימה על שומה מוסכמת. אלא שאז ניתן צו לפירוק החברה ומשום שחוב בגין היטל השבחה הוא חוב בר תביעה בפירוק, קיווה כונס הנכסים לשפר מצבו על ידי הפניית הוועדה המקומית לתכנון ובנייה להיפרע מקופת הפירוק.
כונס הנכסים סבר שיש בשינוי המצב המשפטי כדי לאפשר לו לא לשלם היטל ההשבחה.
כאן המקום להעיר שלא מצאתי פגם בהתנהלותו זו של כונס הנכסים בהוצאה לפועל. כונס הנכסים פועל להשיא רווחיה של קופת הכינוס, לתועלת הנושה המובטח. ככל שסבר שיש בשינוי במעמדה המשפטי של החברה החייבת כדי לשנות מעמדו של חוב ולשפר מצבה של קופת הכינוס רשאי היה לחזור בו מכוונתו לפרוע החוב. הוא אינו נדרש לשלם חובות שאינם מוטלים על קופת הכינוס, וככל שיש מחלוקת באשר לחבותו ניתן לבררה.
מיד כשנודע לכונס הנכסים דבר הפירוק יידע את הוועדה המקומית לתכנון ובנייה שבנסיבות אלו חובת תשלום היטל ההשבחה אינה חלה על קופת הכנוס (כך לעמדתו). במקביל, המשיך לפעול לאישור השומה המוסכמת מבלי שיהיה בכך להודות בחבותו בתשלום ההיטל. אלא שבעניינינו, אין במתן צו הפירוק כדי לשנות מעמדו של החוב בגין היטל ההשבחה.
טענה יותר משמעותית בעיני היא שמבחינה מהותית, לצורך תחולת סעיף 2(א) לתוספת השלישית, זכותו של כונס הנכסים במקרקעין היא כזכות בעלים.
כבר נקבע שככל שהדבר נוגע לפירוש סעיף 2(א) לתוספת השלישית, ולמונחים "בעלם" של מקרקעין, או "חוכר לדורות", עליהם מוטל לשלם את היטל ההשבחה, אין לפרשם במשמעות שיש לאותם מונחים על-פי דיני הקניין, וזאת בשל הרצון והמטרה ללכוד ברשת היטל ההשבחה את הנהנה מן ההשבחה, בעת התרחשותה, מנקודת מבט כלכלית ולאו דווקא קניינית צרופה (עניין נווה הנ"ל).
עוד נקבע, שלשון התוספת השלישית אינה מסיעת בפתרון הקושי הפרשני בשאלה האם יש לראות בבעלים הרשומים בלבד כ"בעלם" של המקרקעין החב בתשלום ההיטל לפי התוספת השלישית, או שמא פרשנותו הנכונה של סעיף 2(א) לתוספת השלישית תביא להרחבת מונח זה גם ל"בעלים שביושר". מכיוון שלשון הסעיף סובלת פרשנות לכאן ולכאן, ראוי לה שתוכרע על פי תכליתו של היטל ההשבחה (עע"מ 1164/04 עיריית הרצליה נ' דניאל יצחקי [פורסם בנבו]). כאמור לעיל, על מנת לממש את תכליתו של היטל ההשבחה יש לחייב בהיטל זה את הנהנה מהשבחת המקרקעין – דהיינו את הנושה המובטח באמצעות כונס הנכסים.
אני דוחה את האבחנה אותה מציע כונס הנכסים באשר למעמדו ביחס למקרקעין לעומת מעמדו של נאמן פשיטת רגל, לו מוקנים לפי החוק נכסי החייב (סע' 42 לפקודת פשיטת הרגל [נוסח חדש] התש"ם-1980). המשותף להליכי פשיטת רגל, פירוק וכינוס נכסים הוא שבכולם מתמנה אדם מטעם בית המשפט או רשות מוסמכת אחרת לבצע משימות שונות. כונס הנכסים בהוצאה לפועל, כמו הנאמן בפשיטת הרגל, "בא במקום" החייב מבחינה רכושית. היעדרה של הלשון המקנה מפורשות את הנכסים אינה גורעת ממהותו של התפקיד.
בפרק ה' בחוק ההוצאה לפועל, תשכ"ז-1967 (להלן: "החוק"), הפקיד המחוקק את משימת הניהול והביצוע של הליך מימוש הנכס בידי כונס הנכסים שמונה לכך על ידי בית המשפט. לצורך מילוי תפקידו, הוענקו לו בחוק כוחות וסמכויות לקחת לרשותו את הנכס, לנהלו, למוכרו ולממשו, לצד חובות זהירות, בגינן הוא נדרש להפקיד ערובה (סעיף 53(ב) לחוק). ראש ההוצאה לפועל מפקח על ההליך, אולם אינו מעורב באופן ישיר בביצוע התפקיד. הזרוע הביצועית היא כונס הנכסים והוא הגורם הקרוב ביותר לנכס.
בהמשך סעיף 54(א) לחוק, הקובע את סמכויות כונס הנכסים לנהל ולממש את הנכס נקבע כי "ידו של כונס הנכסים בכל אלה כיד החייב" (סעיף 54(א)).
כונס הנכסים בא בנעליו של הנישום, שאת רכושו הוא מוכר, והוא עלול להתחייב בתשלומים החלים על החייב במס.
מימוש מחוץ להליך הקולקטיבי
כונס הנכסים נטל בטוחתו ומימש אותה מחוץ להליך הפירוק והרחיק עצמו מיתר נושי החברה, אשר לא יהנו בשום אופן מפירות המימוש.
אני מקבלת עמדת הכונס הרשמי כי משבחר נושה לממש נכס מובטח מחוץ להליכי הפירוק מבלי לשתף את יתר נושי החברה בתמורה, אינו יכול לדרוש מיתר הנושים להשתתף עימו בעלויות מימון מימוש הנכס.
לו בחר הנושה המובטח לוותר על בטוחתו לטובת כלל הנושים, ולהגיש במקומה תביעת חוב למפרק על מלוא חובו, היה צודק להטיל תשלום ההיטל על קופת הפירוק המממשת את הנכס לתועלת הנושים. אולם, משנטל בטוחתו והרחיק עצמו מההליך הקולקטיבי לא יוכל לבוא עכשיו ולדרוש מקופת הפירוק השתתפות בעלויות מימוש בטוחתו.
כונס הנכסים מבקש להסתמך על פסה"ד בבש"א (ת"א) 18370/05 עירית רעננה נ' עו"ד ישי בית-און בתפקידו ככונס נכסים [פורסם בנבו] (השופטת ורדה אלשיך), שם נקבע, שהיטל ההשבחה הוא חוב החברה וישולם מקופת הפירוק. אציין שגם השופטת אלשיך באותו עניין עמדה על אי הנוחות שמעוררת התוצאה אליה היא הגיעה: "אמנם, הנושה המובטח מוצא עצמו פטור מנשיאה בחוב היטל ההשבחה בעוד שהוא זה שמקבל לידיו את כספי המימוש ואילו החוב מועבר אל קופת הפירוק תוך שהוא משפיע על יתר הנושים הרגילים. מצב זה מעורר תחושת אי נוחות".
בעניננו - חובה של החברה לבנק גדול משווי הבטוחה שמומשה. באשר ליתרת החוב הלא מובטחת הבנק הוא נושה רגיל של החברה. נגיסה בתמורת הבטוחה משמעה הגדלת החוב הרגיל בר התביעה בפירוק. על כן, הטלת תשלום ההיטל על קופת הכינוס יש בה, תיאורטית, כדי להגדיל נשייתו הרגילה של הנושה המובטח, בגובה סכום ההיטל, ולכאורה לפגוע ביתר הנושים.
אולם, זהו דיון תיאורטי ועקר. קופת הפירוק ריקה ואין בה כדי לפרוע חובם של הנושים הרגילים. הגדלת נשייתו הרגילה התיאורטית של הבנק לא תפגע בהם שכן לא תמומש.
משכך, בנסיבות העניין לפני, ראוי לפרש ההסדר כמטיל חובת תשלום ההיטל על כונס הנכסים.
בשולי הדברים אוסיף, שהתוצאה אליה הגעתי מתאימה לרעיון המונח כבסיס היטל ההשבחה, משום שיש בה להיטיב עם כלל הציבור, הזכאי, לפי תכליתה של החקיקה, לנתח מן ההשבחה.
בסופו של יום, התשלום של היטל ההשבחה לוועדה המקומית מקופת כונס הנכסים יש בה גם חלוקה צודקת של המשאבים כי הנושה המובטח זכה לתמורה גבוהה יותר בגין הנכס המשועבד לאור ההשבחה, והוועדה המקומית מקבלת את חלקה בהוצאות התכנון והפיתוח, אותם השקיעה בעליית ערך המקרקעין.
אשר על כן, הבקשה לקבוע כי היטל ההשבחה ישולם מקופת הפירוק נדחית. היטל ההשבחה חל על כונס הנכסים.
לא יהיה צו להוצאות משפט.
המזכירות תשלח העתק ההחלטה לצדדים.
ניתנה היום י"ד בשבט, תשס"ח (21 בינואר 2008) בהעדר.
ב. גילאור, שופטת
_________
ראו כתבה בנושא
תודה למי שיקליק על האייקון של פייסבוק
|
|